Ministerie wist in 2011 al over tekortkomingen Stint

De minister van Infrastructuur en Waterstaat zou hebben geweten dat de Stint was goedgekeurd op basis van oude eisen. Deze informatie deelde zij niet met de Tweede Kamer.

Archiefbeeld van Van Nieuwenhuizen op het Binnenhof.
Archiefbeeld van Van Nieuwenhuizen op het Binnenhof. Foto Koen van Weel/ANP

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wist in 2011 al dat er tekortkomingen waren aan de Stint, meldt RTL Nieuws woensdag. Het voertuig werd in dat jaar goedgekeurd op basis van concepteisen, waarin een oude berekening over de remweg was opgenomen. De Dienst Wegverkeer (RDW) en het ministerie wisten dat de berekening verouderd was en dat hiermee niet voldaan werd aan de toelatingseisen. Toch lieten zij de Stint de weg op gaan.

In het voorjaar van 2011 stelde het ministerie concepteisen op voor de keuring van bijzondere bromfietsen. De RDW oordeelde dat deze eisen niet streng genoeg waren en vroeg het ministerie ze aan te scherpen. In de zomer van 2011 diende de fabrikant van de Stint zijn voertuig in voor toelating en keuring. De elektrische bolderkar werd gekeurd op basis van de concepteisen en in september dat jaar goedgekeurd. In oktober publiceert het ministerie de definitieve eisen, maar hier wordt de Stint nooit aan getoetst.

Volgens RTL Nieuws heeft het ministerie nooit melding gemaakt van de fout. Het document waarin de concepteisen beschreven zijn, zou de minister niet met de Tweede Kamer hebben gedeeld. Ook heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) de correspondentie over de keuring tussen haar ambtenaren en de RDW niet openbaar gemaakt, terwijl zij deze volgens RTL Nieuws wel kende.

Lees ook: Een jaar na het Stintongeluk: ‘Het was alsof je de hele dag een uitvaart hebt’

Minister ontkent maar legt niet uit

Minister Van Nieuwenhuizen zegt woensdag in een reactie dat „de manier waarop de eis waaraan de Stint moest voldoen wat betreft de remvertraging niet eenduidig was”. Zij ontkent informatie te hebben achtergehouden, maar haar woordvoerder kan niet toelichten waarom ze niet expliciet heeft verteld dat de oude eisen zijn gebruikt bij de keuring van de bolderkar. Van Nieuwenhuizen zal meer uitleg geven in een Kamerbrief die later op woensdag verwacht wordt.

Kamerleden hebben geschrokken gereageerd op het nieuws. Zij nemen het de minister kwalijk dat zij de documenten niet heeft gedeeld, niet in de laatste plaats omdat de Kamer na het dodelijke ongeluk in Oss expliciet vroeg om alle stukken met betrekking tot de keuring van de bolderkar. “Als dit bewust niet is gedaan, heeft de minister wat uit te leggen”, aldus SP-Kamerlid Cem Laçin.

Twitter avatar CemLacin Cem Lacin Wij hebben nadrukkelijk gevraagd om alle documenten mbt toelating van de #Stint met de Kamer te delen. Als dit bewust niet is gedaan, heeft de minister wat uit te leggen. https://t.co/0IOZNi7clI

In september vorig jaar was de Stint betrokken bij een dodelijk ongeluk in het Brabantse Oss. De elektrische bolderkar kwam door een nog onbekende oorzaak niet tot stilstand bij een spoorovergang, waardoor het voertuig op het spoor belandde en aangereden werd door een trein. Vier van de vijf inzittende kinderen kwamen om het leven.