Minister: Stint-documenten over het hoofd gezien

Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen was de strekking van de informatie, over de toetsing van de elektrische bolderkar, wel al bekend.

Een stint.
Een stint. Foto Rob Engelaar/ANP

Het is onduidelijk waarom de Stint in zomer 2011 is getoetst aan de hand van concepteisen waarvan toen al bekend was dat die niet streng genoeg waren. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) woensdagavond aan de Tweede Kamer geschreven.

Lees ook het nieuwsbericht van woensdagochtend: ministerie wist in 2011 al over tekortkomingen Stint

De Tweede Kamer had om uitleg gevraagd naar aanleiding van berichtgeving eerder op de dag door RTL Nieuws. Uit documenten in handen van dat programma blijkt dat het ministerie in 2011 op de hoogte was van problemen met de Stint. Zo was de remweg te lang, een criterium waarop later dat jaar de eisen zijn verscherpt. Toen de keuringsinstantie RDW die strengere, permanente eisen eenmaal had ingevoerd, is de Stint daar niet meer aan getoetst.

Volgens Van Nieuwenhuizen is niet meer te achterhalen of op haar ministerie is overwogen de nieuwe test toe te passen op het voertuig. Ze ontkent dat ze moedwillig informatie heeft achtergehouden. Documenten over het toetsen van de Stint zijn volgens de minister wel „over het hoofd gezien in de veelheid van documenten”.

In haar brief stelt de bewindsvrouw dat ze eerder is ingegaan op Kamervragen over de toetsing van de Stint. De minister verwijst naar een Kamerbrief van januari waarin zij naar eigen zeggen de Kamer al had geïnformeerd over „de strekking” van de stukken die volgens RTL Nieuws zijn achterhouden. Daarom was er volgens haar „geen directe aanleiding om deze bijlagen op dat moment separaat aan uw Kamer te verstrekken”, aldus Van Nieuwenhuizen.

Sinds september vorig jaar, na een dodelijk ongeluk met vier kinderen in Oss, wordt onderzoek gedaan naar de bolderkar. De Stint werd vooral gebruikt om kinderen mee te vervoeren. Na het ongeluk in het Brabantse Oss, een botsing tussen een trein en een Stint waarbij vier kinderen om het leven kwamen, werd de elektrische kar verboden. Het voertuig mag nog altijd niet de weg op.

Van Nieuwenhuizen schreef de brief aan de Kamer vanuit het buitenland; zij is momenteel in Canada.

Correctie (25 september 2019): In een eerdere versie van dit bericht werd abusievelijk melding gemaakt van een te korte remweg. Dat klopt niet; de remweg van de Stint was juist te lang. Hierboven is dat aangepast.

Correctie (26 september 2019): In een eerdere versie van dit bericht stond abusievelijk gemeld dat de minister uitleg heeft gegeven over het onderzoek dat naar het dodelijk ongeval wordt gedaan. Bovendien stond fout vermeld dat de minister in New York zat. Beide passages zijn aangepast.