Een woeste print verdoezelt veel

Van de straat Van de catwalk naar onze kledingkast. Voor welke modetrends wij vallen en waarom. Deze keer: de sportlegging.

Foto's Cora Bronkers & Allard Faas

Wat?

In tegenstelling tot bijvoorbeeld New York, waar de sportlegging al jaren wordt gedragen als gewone broek, kwam de athleisure-trend in Nederland niet helemaal van de grond. De Nederlandse vrouw hield het liever bij haar skinny jeans.

Met de opkomst van de uitbundig gedessineerde exemplaren, lijkt ze, en een enkele hij, overstag. Nederlanders hebben de naam van sobere kleding te houden, maar het tegendeel blijkt vaak het geval. Zie de enorme populariteit van het gebloemde mannenoverhemd van Hans Ubbink, aan het begin van dit millennium, en, ietsje later, de al even uitbundig gebloemde tricot King Louie-jurk.

De hedendaagse sportlegging is niet te verwarren met de legging die in jaren tachtig in de mode kwam, en vaak was gemaakt van een katoenmix. Waar die elk putje, rolletje en randje ondergoed benadrukte, strijkt de dikkere sportlegging oneffenheden glad en lijkt hij de boel hier en daar zelfs een beetje op te tillen.

Niet alle leggings die je nu ziet, zijn sportleggings, maar ook van modeleggings is het materiaal vaak beter dan vroeger. Bovendien: een woeste print verdoezelt veel.

Foto's Cora Bronkers & Allard Faas

Wie?

Directiesecretaresse Ingrid Nabibaks (56) draagt haar sportleggings in de sportschool, maar ook als ze naar de markt gaat en zelfs het centrum in. „Ze zien er leuk uit, en je kunt er alles in doen.” Ze heeft ze in effen zwart, maar gedessineerde leggings „zijn nu in, en je wilt er ook goed uitzien in de gym.”

Toen jazzviolist Julia Philippens (35) in 2013 afstudeerde aan het conservatorium, wilde ze dat niet doen in een „stom jurkje”, maar ook niet in een spijkerbroek. Een legging bleek de oplossing: „Beetje stoer, maar ook netjes.” Philippens maakt deel uit van Fuse, de huisband van Podium Witteman, en als ze optreedt draagt ze nog steeds vaak de gedessineerde leggings van Leg-inc in Amsterdam, waar ze ook haar eerste kocht.

Marketingadviseur Erik de Vries (34) bestelde zijn legging bij modeontwerper Sabine Staartjes, een vriendin van hem. „Haar missie om mensen meer kleur te laten dragen, onderschrijf ik volledig.” Deze is nieuw, maar De Vries draagt al jaren leggings – niet naar zijn werk of de supermarkt, maar naar feesten en festivals. „Meer mannen zouden dat moeten doen.” 

„Ik merk dat ik, als ik heb gesport, de neiging heb mijn legging aan te houden”, zegt Inge Wilbrink (37), die net een huidverzorgingsmerk heeft gelanceerd. „Het zit zo comfortabel.” De legging met panterprint die ze hier draagt, vond ze overigens niet op de sportafdeling van H&M, maar tussen de ‘gewone’ kleren. „De stof is toch best stevig.”

Foto's Cora Bronkers & Allard Faas