Zelfregulering sociale media

Instagram doet dieetreclame in de ban

Foto’s en berichten die diëten of plastische chirurgie aanprijzen worden sinds donderdag beperkt weergegeven op Facebook en het aanverwante platform Instagram. Op die platforms zijn nu strengere regels van kracht voor inhoud die verwijst naar dergelijke producten.

Facebook en Instagram gaan verschillende maatregelen nemen tegen berichten over onrealistische of ongezonde afvalmethodes en dieetproducten. Als in begeleidende teksten met een link naar een dergelijk product „een wonderbaarlijke claim” over de effectiviteit daarvan staat, zal de post worden verwijderd.

Op andere berichten over afvallen of cosmetische ingrepen komt een leeftijdsbeperking. Die berichten worden pas weergegeven als een gebruiker aangeeft ouder dan achttien jaar te zijn.

Organisaties en activisten die zich bezighouden met het welzijn en online gedrag van jongeren reageren positief op de nieuwe regels, die woensdag werden aangekondigd. Instagram wil dat het platform „een positieve plek is”, laat een woordvoerder weten aan de Britse krant The Guardian. De directeur van Instagram erkent dat „hoewel veel mensen zich op hun gemak voelen bij het delen van hun echte zelf in berichten, er ook druk is, zeker voor jongeren” om zich op een bepaalde manier te presenteren.

Instagram zegt al enige tijd te werken aan manieren om die „druk” te verlichten. Zo experimenteert het bedrijf met het weglaten van likes. Gebruikers kunnen zelf ook berichten aangeven die niet voldoen aan de nieuwe regels voor dieet- en chirurgiereclame. (NRC)