Doek valt definitief voor Hudson’s Bay in Nederland, keten vertrekt nog dit jaar

Wat al maanden werd verwacht, is gebeurd: de warenhuisketen Hudson’s Bay sluit eind december alle vijftien vestigingen in Nederland.

Het warenhuis aan het Rokin in Amsterdam, in aanbouw, vlak voor de opening in 2017.
Het warenhuis aan het Rokin in Amsterdam, in aanbouw, vlak voor de opening in 2017. Foto Olivier Middendorp/ANP

Exact twee jaar nadat topmodel Doutzen Kroes de eerste Nederlandse winkel van Hudson’s Bay feestelijk opende heeft het Canadese warenhuis aangekondigd te vertrekken uit Nederland. Alle vijftien filialen en de webwinkel gaan op 31 december dicht, zo laat een woordvoerder van het bedrijf donderdag weten. Voor de ruim 1.400 werknemers is ontslag aangevraagd.

Op de ruiten van de grootste winkel, aan het Rokin in Amsterdam, was donderdagmiddag al te lezen dat het filiaal vanwege „technische storing” de rest van de dag gesloten zou blijven. De werkelijke oorzaak liet niet lang op zich wachten. Eerder op de dag werd volgens de woordvoerder een akkoord bereikt over een sociaal plan. Het personeel werd in de middag ingelicht over de plannen.

De sluiting van de Nederlandse vestigingen Hudson’s Bay leek al maanden onafwendbaar. In april schreef het Duitse zakenblad Wirtschaftswoche al op basis van interne documenten dat de Nederlandse winkels zwaar verlieslijdend waren en dat sluiting de goedkoopste optie was. Zelf stelde Hudson’s Bay twee maanden later ook dat de kosten te hoog waren en dat gekeken werd naar het sluiten van „bepaalde winkels”.

Het warenhuis stapelde fout op fout: vier lessen na de val van Hudson’s Bay

Toch weigerde het concern tot nu toe over een algehele sluiting te spreken, ook toen Het Financieele Dagblad eind vorige maand aankondigde dat Hudson’s Bay voor al het Nederlandse personeel ontslag voorbereidde. Tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers, vorige week, herhaalde het hoofdkantoor nog maar eens dat over de toekomst van de Nederlandse winkels nog altijd geen besluit was gevallen.

‘Pijnlijk besluit’

Vakbondsbestuurder Ton van Eijsden van De Unie noemt in een telefonische reactie „pijnlijk” dat Hudson’s Bay nu alsnog zijn vertrek aankondigt. „Ze hebben zo veel geïnvesteerd, en van alles geprobeerd om dit te voorkomen. Maar als je alleen maar verlies lijdt, moet je op een gegeven moment dit besluit nemen.”

Volgens Van Eijsden bestaat het personeel van de warenhuizen grofweg uit twee groepen. „Ongeveer de helft heeft kleine contracten en werkt bijvoorbeeld naast de studie. Dus voor hen valt het mee: ze kunnen bij wijze van spreken morgen al aan de overkant van de straat terecht.”
Voor het andere personeel – veelal oudere werknemers – ligt dat ingewikkelder, zegt Van Eijsden. Toch vinden zowel De Unie als vakbond CNV dat Hudson’s Bay een „redelijk” en „net” sociaal plan heeft opgesteld. Voor personeel dat minder dan twee jaar in dienst is, hoeft een werkgever in principe geen ontslagvergoeding te betalen, stelt Van Eijsden. „Maar van Hudson’s Bay krijgen ook die werknemers een vergoeding, ook al is die minimaal.”

Afkoop verhuur onduidelijk

Wel blijft voorlopig nog onduidelijk hoe Hudson’s Bay de afspraken met verhuurders gaat afwikkelen. Het warenhuis heeft bij zijn komst naar Nederland contracten waarin huurgaranties van tien jaar werden afgegeven. Dat blijkt nu een kostbare verplichting, aangezien het bedrijf in principe verplicht is om nog acht jaar lang 75 miljoen Canadese dollar aan huur te betalen: omgerekend 410 miljoen euro in totaal.

Vastgoedondernemer Jos van de Mortel, eigenaar van het winkelpand in Den Bosch, laat weten dat nog geen enkele verhuurder door het hoofdkantoor over de sluiting is geïnformeerd. Ook directeur Jeroen Lokerse van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield, die veel verhuurders bijstaat, stelt dat de communicatie tussen pandeigenaren en warenhuisketen minimaal is. „Hoogst onbevredigend”, noemt hij dat. „Als je afspraken maakt voor tien jaar, ga je ervan uit dat een partij zich daaraan houdt.”

Hudson’s Bay opende in september 2017 in één klap tien winkels in Nederland. Later volgden nog vijf filialen. Van meet af aan hadden de Nederlandse filialen te kampen met tegenvallende verkoopcijfers. Hoe de winkels exact presteerden, heeft de keten nooit bekendgemaakt. Naar verluidt ging het vorig jaar om een verlies van 80 miljoen euro.