Media

John de Mol vertrekt bij ITV, ondanks mogelijkheid langer te blijven

Ondanks de mogelijkheid om tot 2022 te blijven, vertrekt John de Mol eind dit jaar bij Talpa Media. Dat heeft het bedrijf, producent van onder andere tv-programma The Voice, woensdag bevestigd nadat het AD dit meldde.

De Mol verkocht Talpa Media in 2015 voor 500 miljoen euro aan het Britse mediaconcern ITV. Hij bleef wel verbonden aan het bedrijf. Hij had de optie om dat tot 2022 zo te houden. De Mol kiest er nu voor om zich volledig te richten op zijn eigen, twee jaar oude Nederlandse mediabedrijf Talpa Network. Dat is eigenaar van onder andere persbureau ANP en televisiezenders SBS6 en Veronica.

Door zijn vroegtijdige vertrek loopt De Mol volgens het FD miljoenen mis. Bij de verkoop van Talpa Media werd afgesproken dat De Mol bovenop het verkoopbedrag nog eens 600 miljoen uitgekeerd kon krijgen tot eind 2022, afhankelijk van de ontwikkeling van de winst van het bedrijf. Omdat hij de periode niet volmaakt, valt dat bedrag nu in ieder geval 100 miljoen euro lager uit. Een eerste 100 miljoen kreeg hij al eerder, voor de rest van het bedrag ligt hij naar verwachting op koers.

Het vertrek van De Mol betekent ook dat de naam Talpa Media verdwijnt. ITV zal deze niet meer gebruiken en alle activiteiten onder de naam ITV Studios uitvoeren. Talpa is Latijn voor mol.

Er blijft wel nog iets van een band tussen De Mol en ITV: als de zakenman met Talpa Network een nieuw format ontwikkelt, krijgen de Britten als eerste de optie om dit te kopen.

De Mol maakte in de jaren negentig naam met productiebedrijf Endemol, dat voortkwam uit een samenwerking met media-ondernemer Joop van den Ende. Het bedrijf was onder andere de bedenker van van Big Brother. Nadat dat zeer succesvolle format de wereld was overgegaan, verkochten de

eigenaren het bedrijf in 2000 voor 5,5 miljard euro aan het Spaanse telecombedrijf Telefónica. De Mol richtte zich vanaf dat moment op Talpa. (NRC)