Recensie

Recensie Muziek

De accordeon als glashelder contrapunt

Bach op een accordeon, dat doet toch een beetje denken aan de Toccata in d-klein op de stoep voor Het Concertgebouw. Prima tijdens het wachten in de rij, maar of je er een hele cd aan moet wijden?

Waarom niet, dacht accordeonist Vincent van Amsterdam, die de Goldbergvariaties opnam. Want leent de muziek van Bach, de componist die viool- en hoboconcerten transcribeerde voor klavecimbel, zich niet uitstekend voor een uitstapje naar een ander instrument? In het cd-boekje wijst Van Amsterdam op de overeenkomsten tussen de accordeon en het Bach-instrument bij uitstek: het orgel. Zo beschikken beide over registers die verschillende klankkleuren mogelijk maken. Waarvan akte in de eerste variatie, die halverwege plotseling een paar tinten feller klinkt. Dat de accordeon tevens in staat is tot glashelder contrapunt bewijst Van Amsterdam in de negen canons. Ook prachtig: de Adagio-variatie, die hier de melancholie van een puffend harmonium ademt.