Brieven

Brieven

Bevrijding

Nooit vergeet ik het

De podcast NRC Vandaag De bevrijding was méér dan 5 mei alleen (12/9) heeft het over „ooggetuigen uit binnen- en buitenland, inmiddels dik in de negentig”. Maar het zijn niet alleen 90-plussers die zich de bevrijding herinneren. Ik (84) weet nog heel goed hoe op een zondagochtend in september de parachutisten praktisch in onze achtertuin in Son landden. Mijn ouders zaten een kopje ‘leut’, want koffie kon je het niet noemen, te drinken in de tuin, toen plotseling de strakblauwe lucht gevuld werd met vliegtuigen. Uit die vliegtuigen vlogen honderden ‘pakketjes’. „O jee, allemaal bommen”, zei mijn vader, en terwijl we keken vouwden die pakketjes zich open en bungelden er honderden weerloze soldaten aan parachutes. Een Duitse sluipschutter schoot er nog een paar uit de lucht, die landden als lappenpoppen. Toen stal de Duitser onze fiets en smeerde ’m. Maar dat schitterende schouwspel van die strakblauwe lucht, zwart van de parachutisten, zal ik nooit vergeten. Ik leerde ook mijn eerste Engels van die parachutisten, die maandenlang in Son bleven vanwege de ‘brug te ver’. Tegenwoordig woon ik in Italië en ben ik blij dat er vandaag ook onder de mensen die de bevrijding niet meemaakten, interesse en dankbaarheid bestaan voor onze bevrijders.

Verenigd Koninkrijk

Een serie mislukkingen

Aan Winston Churchill wordt de uitspraak toegeschreven: „Succes is de vaardigheid om van de ene mislukking naar de volgende te gaan zonder dat het je enthousiasme tempert.” De auteur van een recente Churchill-biografie, Boris Johnson, heeft die uitspraak kennelijk ter harte genomen.

Auto-industrie

Verbied SUV’s ook hier

De door de EU opgelegde grens van gemiddeld 95 gram CO2 per gereden kilometer van nieuw verkochte auto’s, is een voorzichtig begin. Maar wát een prima plan van de Deutsche Umwelthilfe (DUH) om een verkoopstop voor SUV’s in Duitsland voor te stellen (De uitstoot moet nu écht omlaag, 10/9). Aanleiding was een recent ernstig ongeluk met een SUV in Berlijn. Het motief van DUH: „Zulke auto’s hebben in onze steden niets te zoeken.” Dat geldt voor Nederlandse steden, of liever, voor ons land, nog sterker: hier is het voller dan elders. Met je terreinwagen over onze volle én keurig geasfalteerde wegen zoeven, is als met een motorzaag die ene lavendelstruik in je voortuintje snoeien. Deze SUV’s stimuleren groot, snel en stoer gedrag. Laat de EU maar beperkingen opleggen, niet alleen aan de CO2-uitstoot, maar ook aan de omvang en snelheid van auto’s.

Salafistisch onderwijs

Niet alles verbieden

Het debat over het salafistisch onderwijs begint een gevaarlijke kant te krijgen (Kind leert op salafistische school zich af te keren van Nederland, 11/9). Een oproep tot het doden van ongelovigen kan uiteraard niet, maar men wil wel gaan verbieden dat de kinderen gedragsvoorschriften (elkaar niet aankijken) en kledingvoorschriften krijgen. Veel religies hebben zulke voorschriften en dat betekent dat het voortaan ook Joden verboden kan worden om kipa’s en kaftans te dragen, en dat men meisjes van de ‘School met den Bijbel’ niet mag voorschrijven om rokken tot op de enkel te dragen. Willen we dat? Belijders van sommige orthodoxe religies kun je er op straat zó uitpikken. Maar daar heeft toch niemand last van? Iedere niet-strafbare gedraging behoort tot een democratisch grondrecht van eenieder. In een echte democratie wordt dat gerespecteerd. Hoe moeilijk ook.

Salafistisch onderwijs (2)

Toch voor boerkaverbod

Wellicht is de recente overvloedige berichtgeving in de krant over het islamitisch onderwijs aanleiding het enige tijd geleden in een Commentaar verwoorde boerkawetstandpunt te herzien? Want zijn boerkadraagsters en de mannen die hen daartoe aanzetten niet bij uitstek aanhangers van het salafisme, volkomen in strijd met democratische grondbeginselen? Opmerkelijk: twintig jaar geleden werd in dezelfde krant en op dezelfde plek de boerka nog als onderdrukking van de vrouw verfoeid.