Recensie

Recensie Boeken

‘Succes is niet voor watjes’

Wall Street, New York.
Wall Street, New York. Justin Lane / EPA

De deuren gaan dicht en omhoog schiet de lift. Als die bij de zeventigste verdieping tot stilstand komt, verschijnt op het videoscherm boven de deur een tekst: „Welkom in de escaperoom. Jullie doel is eenvoudig. Er levend uitkomen.”

Wie last heeft van liftangst en wakker lag van Dick Maas’ horrorfilm De lift kan De escaperoom van Megan Goldin beter links laten liggen. In de thriller van de Australische oud-journaliste zijn vier Wall Street-bankiers een boek lang opgesloten in een lift. Niemand kan hun geschreeuw horen, omdat de vier carrièrejagers met een smoes naar een verder verlaten gebouw zijn gelokt.

Dat deze ‘ontsnappingskamer’ niet bedoeld is als teambuildingsuitje is meteen duidelijk. De kachel staat op saunatemperatuur en de raadsels die via het beeldscherm doorkomen zijn pesterig van aard. Al snel is de loyaliteit en eensgezindheid zoek en vliegen de bankiers elkaar naar de strot. Deze escaperoom is een spel op leven en dood.

Het verhaal van de vier gehaaide investeringsbankiers is vervlochten met het levensverhaal van Sarah Hall, een meisje van eenvoudige komaf dat bij de bank is gaan werken om voor haar zieke ouders te kunnen zorgen.

Hall is niet zo meedogenloos ambitieus als haar collega’s. „Succes is niet voor watjes”, krijgt ze te horen. Maar het advies om nooit om te kijken naar de mensen die ze namens de bank de grond in stampt, daar heeft ze moeite mee. Het enorme salaris heeft haar morele kompas onvoldoende verdraaid – en dus wordt Sarah Hall ontslagen. Niet veel later verschijnt het bericht dat ze is overleden. Gek genoeg verwijzen alle raadsels waarmee de opgesloten bankiers hun vrijheid kunnen herwinnen naar haar. Wie is toch de operator van deze ontsnappingskamer?

Met veel goede wil is De escape room te lezen als een moderne variant op Wall Street (1987), de speelfilm waarin de geld-is-alles-mentaliteit van de jaren tachtig zo treffend aan de kaak werd gesteld. Maar heel erg haar best doet Megan Goldin niet om haar tweede thriller een kritische gelaagdheid te geven. De escape room is vooral ultralicht vermaak. Niet heel goed geschreven, maar wel spannend. Goldins boek is ook een soort escaperoom waaraan de lezer zo snel mogelijk wil ontsnappen.