Rijkswaterstaat wil nieuwe verbinding met Ameland, mogelijk tunnel

In 2030 moet er een nieuwe verbinding tot stand zijn gebracht. Naast een tunnel overweegt Rijkswaterstaat een andere vaarroute en nieuwe veerboten.

De veerdienst Wagenborg van en naar Ameland loopt vertragingen op doordat de vaarweg dichtslibt.
De veerdienst Wagenborg van en naar Ameland loopt vertragingen op doordat de vaarweg dichtslibt. Foto Eric Brinkhorst/ANP

Om Ameland in de toekomst bereikbaar te houden, overweegt Rijkswaterstaat drie mogelijkheden voor een nieuwe verbinding, waaronder een tunnel tussen Friesland en het Waddeneiland. De opties zijn dinsdagavond door de waterwegbeheerder gepresenteerd op een informatieavond in het Friese Dokkum. In 2030 moet de verbinding tot stand zijn gebracht.

De huidige situatie is volgens Rijkswaterstaat onhoudbaar omdat de gebruikte vaargeul tussen het Friese Holwerd en Nes op Ameland steeds ondieper wordt als gevolg van aanslibbing. Constant baggeren om de geul ook bij eb diep genoeg te houden is te kostbaar en levert vertragingen op, aldus Rijkswaterstaat.

Om die reden wordt er mogelijk een tunnel aangelegd tussen het eiland en Friesland. Daardoor zouden treinen kunnen rijden die vrachtwagens, auto’s en passagiers vervoeren, net als door de Kanaaltunnel tussen Engeland en Frankrijk. Een andere optie is dat het een reguliere tunnel wordt, waar bezoekers zelf doorheen kunnen rijden.

Alternatieve plannen

Rijkswaterstaat heeft nog twee alternatieve plannen bedacht: een nieuwe vaarroute over dieper water óf gescheiden vervoer. Dit laatste plan houdt in dat passagiers vervoerd worden met boten die over ondiep water kunnen varen, zoals hovercrafts of catamarans. Auto’s en vrachtwagens zouden dan met vloed, als het water dieper is, op de huidige veerboten mee kunnen varen.

De opties moeten nog nader worden onderzocht, aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat. Volgens hem zijn alle drie de scenario’s „heel ingrijpend; niet alleen financieel, maar ook voor het milieu en de infrastructuur”.

Jaarlijks verplaatsen zich ongeveer 600.000 passagiers en 80.000 auto’s en vrachtwagens tussen Ameland en Friesland. Ook de bereikbaarheid van de andere Waddeneilanden is in de toekomst mogelijk in het geding door het dichtslibben van vaargeulen, aldus Rijkswaterstaat.