Recensie

Recensie Muziek

Krachtige, ademende en diverse klaagzang

Celliste Maya Fridman heeft de afgelopen jaren naam gemaakt met intense uitvoeringen van ongewoon repertoire. Componist Maxim Shalygin schreef speciaal voor Fridman de zevendelige cyclus Canti d’inizio e fine voor cello én stem. Begin en eind liggen in elkaars verlengde, lijkt Shalygin te willen zeggen, want de thematiek is louter eindigheid en dood. De zes ‘canti’ zijn genoemd naar engelen des doods en de lange epiloog Todesfuge is geïnspireerd door het gelijknamige Holocaust-gedicht van Celan. Shalygin laat Fridman gelijktijdig zingen en spelen. Haar vertolking is enorm expressief; zo laat ze haar cello in deel vijf (‘Abaddon’) omineus krassen, terwijl ze er satanisch doorheen krijst, met huiveringwekkend effect. In de epiloog declameert en zingt ze met overgave Celans poëzie: ‘Der Tod ist ein Meister aus Deutschland’. De Canti d’inizio e fine vormen een van melancholie en gruwelijk lijden doortrokken klaagzang, krachtig, ademend en divers – geen easy listening, wel een indringende luisterervaring.