Recensie

Recensie Beeldende kunst

De fascinatie van Inez & Vinoodh voor het gemanipuleerde lichaam

Fotografie De grens tussen modefotografie en kunst is verdampt in het werk van Inez & Vinoodh. Op een compacte expositie bij The Ravestijn Gallery ligt de nadruk op het meest recente werk.

Inez & Vinoodh, Lady Gaga, Leonor, 2015
Inez & Vinoodh, Lady Gaga, Leonor, 2015 Foto Courtesy The Ravestijn Gallery

De mislukte fotoshoot in Groningen in 1991 is inmiddels onderdeel van de legendevorming rond het beroemde Nederlandse fotografenduo Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin. Het regende en ze waren na afloop niet tevreden met hun beelden. Dus gingen ze iets nieuws proberen: op de computer nieuwe foto’s van de modellen over eerder gemaakte zonnige stadsbeelden heen monteren. Een werkwijze was geboren, Inez & Vinoodh zijn die tot de dag van vandaag blijven doorontwikkelen; ze hebben er een genre op zich van gemaakt.

Dat is goed te zien op de tentoonstelling I See You in Everything, hun eerste solotentoonstelling in de Amsterdamse The Ravestijn Gallery. De grens tussen modefotografie en kunst is verdampt; wat blijft is de fascinatie voor het gemanipuleerde lichaam. Hun werk beweegt zich moeiteloos tussen tijdschrift, museum – en galerie. Zoals Van Lamsweerde een paar jaar geleden in een interview zei: „Ik maak niet meer wat de tijdschriften willen; ze willen nu wat ik maak.”

Inez & Vinoodh, Cindy Sherman, The Gentlewoman, 2019
Foto Courtesy The Ravestijn Gallery
Inez & Vinoodh, LucyFer, 2011
Foto Courtesy The Ravestijn Gallery
Inez & Vinoodh, Cindy Sherman, The Gentlewoman, 2019 en Inez & Vinoodh, LucyFer, 2011.
Foto Courtesy The Ravestijn Gallery

In 2010 hadden Inez & Vinoodh een overweldigende overzichtstentoonstelling in Foam met ruim 300 werken, die terecht de titel Pretty Much Everything kreeg. Deze presentatie bevat daarentegen slechts zestien beelden. Die wordt aangekondigd als een selectie uit hun oeuvre van de afgelopen dertig jaar, maar bij die selectie is de keuze wel gevallen op recent werk: het oudste is van 2005 en de meeste van veel korter geleden. Het werk boeit als altijd, maar deze expositie blijft daardoor beperkt tot een verkoopkanaal zonder verhaallijn, met prijzen tussen de 25.000 en 55.000 euro.

Inez & Vinoodh, Dutch Tulip, 2019 Foto Courtesy The Ravestijn Gallery

Een enkele keer is het juist het gebrek aan manipulatie dat verrast. Op de cover van het tijdschrift The Gentlewoman staat een totaal naturel foto van kunstenaar Cindy Sherman, die we anders alleen van haar talrijke verkleedpartijen kennen. Ah, ziet ze er zo uit! Maar aan de wand hangt een grote afdruk van diezelfde Cindy Sherman gekleed in kimono met een woest opgemaakt gezicht en één hand diep in een grote zak chips gestoken. Ook verrassend van directheid zijn de grote afdrukken van bloemen tegen een spierwitte egale achtergrond. Alsof de kunstenaars even afstand nemen en vormen en kleuren vieren, waar ze niets aan veranderd hebben.