Recensie

Recensie Film

Strippen als Amerikaanse droom

Misdaadkomedie De deels op feiten gebaseerde avonturen van een team New Yorkse strippers dat te ver ging biedt sprankelende, maar gemakzuchtige Scorsese-light.

Ramona (Jennifer Lopez) plukt behendig haar klanten in ‘Hustlers’.
Ramona (Jennifer Lopez) plukt behendig haar klanten in ‘Hustlers’. Foto Barbara Nitke

Dit is een verhaal over controle, zo valt stripfilm Hustlers met de deur in huis. Geen speels sekstheater zoals de mannelijke strippers van Magic Mike opvoeren, maar seksuele macht en manipulatie met als einddoel in cash uitgedrukt controleverlies bij de klanten.

Hustlers is een epos uit de school van Martin Scorsese, die als eerste met dit script werd benaderd. Zo’n film waarin een insider een semicrimineel milieu en tijdperk ontsluit: denk aan Goodfellas, Casino of The Wolf of Wall Street. Ook Hustlers is losjes gebaseerd op feiten: een artikel in New York Magazine over een groep strippers die stelselmatig hun klanten beroofden.

Gids is Destiny (Constance Wu), een verloren ziel die haar plaats vindt in het stripcircuit rond Wall Street via de chique, sluwe mentor en vriendin Ramona (Jennifer Lopez). Zij koestert Destiny tijdens een rookpauze op het dak moederlijk onder haar bontmantel: een fraaie scène. Ramona leert haar de edele kunst van paaldans en lapdance: „Drain the clock, not the cock.” Het verschil tussen grote en kleine vissen, de ideale vaste klant: dure schoenen en een trouwring.

Het duo zwemt al snel in dollars en mooie spulletjes, tot de kredietcrisis roet in het eten gooit. Klotst het geld niet langer tegen de plinten, dan dreigt een keus tussen armoe of prostitutie. De dames nemen maatregelen: ‘visexpedities’ om eenzame mannen de lege stripclub in te lokken gaan naadloos over in het drogeren met xtc en ketamine en het leegtrekken van hun creditcards. Bewijs dan achteraf maar eens dat het niet vrijwillig was.

Je gaat er als kijker graag in mee: het is een aanstekelijke vriendinnenclub, de slachtoffers zijn hanige Wall Street-types die nu zelf eens worden geplukt. De film haakt ook aan bij een curieuze wending binnen het feminisme, gemarkeerd door Madonna’s album Erotica in 1992: jezelf tegen betaling ontkleden kon daarna ‘female empowerment’ zijn. Geilheid maakt mannen immers onmachtig, vernedert hen juist.

Lees ook een interview met regisseur Lorene Scafaria en actrice Constance Wu: ‘Amerika is een stripclub’

Via die mentale acrobatiek wordt sekswerk in Hustlers een soort antwoord op #MeToo: zo pak je die kerels terug. Voor alleenstaande moeders is sekswerk een snelweg naar de Amerikaanse droom en middenklasse-comfort. Hun geluk is shoppen, champagne en poenige cadeaus onder de kerstboom. „Maakt dat geld jullie niet geil”, roept Ramona.

Hustlers is een sprankelend succesverhaal, met dank aan Scorsese-technieken – wrange vertelstem, een eindeloos ‘tracking shot’ door een hectische stripclub – en de koele elegantie van ‘queen bee’ Lopez. Maar pooiers, mensenhandelaars of dwang ontbreken en lapdance is kennelijk iets totaal anders dan prostitutie. Dat gebrek aan grimmigheid of frictie maakt deze Scorsese-light ook tot reclame voor sekswerk.