Opinie

Schermutseling in de cultuuroorlog

Coen van Zwol Filmstudio Universal heeft besloten actiefilm ‘The Hunt’ niet uit te brengen. Te gevoelig. Terwijl het thema van elite die op de massa jaagt juist helemaal terug is, stelt Coen van Zwol vast.

Coen van Zwol

Nog even terug naar het zomerreces. Vorige maand besloot studio Universal om actiefilm The Hunt niet uit te brengen. Gezien de trailer betreft het de zoveelste variant op het korte verhaal The Most Dangerous Game uit 1924, waarin de geborneerde aristocraat Zaroff de jacht opent op schipbreukeling Rainsford – als hij drie dagen overleeft, is hij weer vrij.

Dat leverde al talloze films op. In A Game of Death (1945) zijn de jagers nazi’s, in Hard Target (1993) jagen miljonairs op Vietnamveteranen met PTSS, in Surviving the Game (1994) lijkt ras een factor: rapper Ice Cube moet afrekenen met Rutger Hauer en Gary Busey.

In The Hunt jaagt – afgaande op de trailer – een globalistische elite op reactionaire ‘deplorables’ in een vijf-sterrenreservaat in Kroatië, vermomd als Arkansas: werktitel van de film was Red State vs Blue State. Een net iets te brisante satire in tijden van aanzwellend politiek geweld, bedacht Universal zich: de massamoord op latino’s in El Paso was vers.

Universal kreeg evenwel de wind van voren omdat het zo leek te zwichten voor president Trump, die een dag eerder naar The Hunt leek uit te halen in een tweet: de film bewees dat Hollywood ‘racistisch’ is – in Trumps vocabulaire slaat dat op discriminatie van blanken. Trump reageerde op zijn beurt op een boos item van Fox News.

Nu lijkt The Hunt – linkse elite jaagt op ‘deplorables’ – juist uitstekend in Trumps straatje te passen: de sympathie ligt immers bij de prooi. Al ontdekken de ‘deplorables’ tijdens de jachtpartij vermoedelijk dat hun ware vijand niet zwart, dakloos of immigrant is, maar Wall Street: in de trailer lijken ze aan het eind arme vluchtelingen bij te staan. The Hunt komt namelijk uit vrij linkse filmstudio van Jason Blum, bekend van raciale horrorkomedie Get Out en Spike Lees BlacKkKlansman. Blum legt zich toe op goedkope, riskante horrorfilms. Distribueert zijn vaste afnemer Universal ze niet, zo legde Blum mij onlangs uit, dan verdient hij zijn budget alsnog terug via een bescheiden bioscooprelease, video-on-demand of verkoop aan Netflix.

Geen man overboord dus: Blum telt zijn knopen, Universal loopt niet langer het risico dat een opgehitste malloot het vuur opent tijdens The Hunt, Trump scoort zijn punt dat El Paso niet de schuld was van vuurwapens of zijn retoriek, maar van het verdorven Hollywood. Een schermutseling in de cultuuroorlog.

Wel valt op dat The Most Dangerous Game dit jaar helemaal terug is. In Cannes viel Bacurau in de prijzen: daar jagen rijke gringos op arme Braziliaanse dorpelingen. In Ready or Not moet een bruid van bescheiden komaf een nacht lang haar steenrijke, bloeddorstige schoonfamilie zien te overleven.

Het draait dus om klassenstrijd. „Het was altijd al het privilege van de elite om op de massa te jagen”, zo stelde de jachtmeester van Hard Target al. En de prooi wint door de spelregels straal te negeren, zoals Rainford in The Most Dangerous Game Zarkoff tot diens verbijstering alsnog vermoordt als hij het spel al gewonnen heeft. Heel onsportief! Welke draai The Hunt ook aan dat script geeft, de portee is altijd populistisch.

Coen van Zwol is filmredacteur.