‘Personeelsverloop horeca kost jaarlijks 1,4 miljard euro’

Werving, selectie en productiviteitsverlies kosten de branche bijna 6 procent van de jaarlijkse omzet, becijferde ABN AMRO.

Het hoge verloop, volgens ABN AMRO vergelijkbaar met de bollenteelt, vergroot het structurele personeelstekort in de horeca.
Het hoge verloop, volgens ABN AMRO vergelijkbaar met de bollenteelt, vergroot het structurele personeelstekort in de horeca. Foto Remko de Waal/ANP

Het hoge verloop van personeel kost hotels, cafés en restaurants jaarlijks circa 1,4 miljard euro. De branche verliest door onder meer werving en training van nieuw personeel bijna 6 procent van de totale jaaromzet, becijferde ABN AMRO in een dinsdag gepubliceerd rapport.

Ongeveer vier op de tien horecamedewerkers stoppen volgens onderzoekers van de bank jaarlijks met hun baan. Het verloop in de horeca is daarmee hoger dan in veel andere sectoren. Het vervangen van dat personeel kost horecabedrijven gemiddeld duizenden euro’s: een nieuwe fulltime kok werven, opleiden en inwerken kost bijvoorbeeld zo’n 30.000 euro. Ook gaat productiviteit verloren.

Bijbaan

Het verloop in de horeca wordt met name veroorzaakt door jonge werknemers die veelal als bijbaan in de horeca werken, maar niet kiezen voor een carrière in de sector. Maar ook horecamedewerkers die een vakopleiding gevolgd hebben stromen uit, een ontwikkeling die ABN AMRO „ronduit zorgelijk” noemt. Na zes maanden werkte nog maar 47 procent van hen in de branche, terwijl zij vaak spilfuncties vervullen.

Het hoge verloop vergroot het structureel hoge personeelstekort in de branche, schrijft ABN AMRO. Tot 2025 zijn jaarlijks tussen de 140.000 en 158.000 nieuwe medewerkers nodig om de gaten op te vullen. Volgens ABN AMRO heeft bijna 70 procent van de horecabedrijven openstaande vacatures.

Medewerkers in de horeca geven onder meer aan ontevreden te zijn over de hoge werkdruk en het lage salaris. Ook is de begeleiding van nieuwe medewerkers ontoereikend en wordt doorgroeien als lastig ervaren. „Alleen meer aandacht voor de medewerkers en betere werving en selectie kunnen voorkomen dat het cijfer niet verder oploopt”, stelt de bank.

KHN: onnodige paniek

In een reactie onderschrijft de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) de cijfers over de arbeidsmarkt, maar het bedrag van 1,4 miljard euro aan gederfde inkomsten wordt „niet direct” herkend. „De arbeidsmarktmobiliteit is hoog in onze bedrijfstak, maar wordt in belangrijke mate bepaald door seizoensinvloeden, naar verhouding veel parttime werkers en veel studenten en scholieren die per definitie tijdelijk in de sector werken. Dat is inherent aan onze bedrijfstak en niet iets nieuws.”

„De kop van ABN AMRO is wat KHN betreft dus ook overtrokken en zaait onnodig paniek.” De brancheorganisatie herkent „een uitdaging in het vinden en behouden van mensen voor de horeca” en wijst op initiatieven die het al introduceerde, zoals samenwerking met opleidingsinstellingen om begeleiding van leerlingen te verbeteren.