Omroepen sturen Slob tegenplan voor minder reclame

Minister Slob wil veel minder reclames, maar dat gaat de NPO en omroepen te ver. Daarom komen zij met een tegenvoorstel.

De plannen van Slob zijn een eerste stap volgens zijn visie naar een volledig reclamevrije omroep.
De plannen van Slob zijn een eerste stap volgens zijn visie naar een volledig reclamevrije omroep. Foto Peter Brom

De NPO en publieke omroepen hebben minister Arie Slob (Media, ChristenUnie) een tegenvoorstel gedaan om reclame terug te dringen. Zij zijn bereid om concessies te doen, maar het huidige voorstel zal leiden tot „forse bezuinigingen waarbij ingrijpen in de programmering onvermijdelijk wordt”. Dat blijkt uit een vrijdag uitgelekte brief.

De minister wil, mede om privacyredenen, alle online advertenties laten verdwijnen. In plaats daarvan stellen de NPO en omroepen nu voor om alleen online reclame te verbieden waarbij gebruik wordt gemaakt van persoonlijke data van kijkers. Online reclame zou dan worden afgestemd op de inhoud van bijbehorende programma’s, in plaats van profielen van gebruikers.

Lees ook dit interview met minister Slob: ‘Het mooist zou zijn: helemaal geen tv-reclame’

Reclamevrije kinderprogramma’s

Verder stellen de omroepen voor om alleen kinderprogrammering, zowel op televisie als online, volledig reclamevrij te maken. Slob wil alle reclame voor acht uur ‘s avonds verbieden om een commerciële prikkel bij de programmering weg te nemen. Daarmee moet worden voorkomen dat de publieke omroep te afhankelijk wordt van reclame.

De plannen van Slob, die vanaf 2022 moeten ingaan, zijn een eerste stap volgens zijn visie naar een volledig reclamevrije omroep. Volgens de minister verliezen de omroepen door de misgelopen reclame-inkomsten 60 miljoen euro, volgens de Ster 90 miljoen. De publieke omroep moet een deel van de verdwenen inkomsten uit reclame zelf oplossen met kostenbesparing.