Recensie

Recensie

Niks bromt, trilt of klappert in de Kia e-Soul

Autotest De Kia e-Soul is een werelddeal, vindt . En heeft een ongekend bereik voor zo’n relatief kleine auto.

De Kia e-Soul bij Vaneman in Amsterdam.
De Kia e-Soul bij Vaneman in Amsterdam. foto Merlijn Doomernik

Zijn dienstbetoon is op het ridicule af. Nader je de Kia e-Soul met de sleutel op zak, dan klapt hij ter voorbereiding op de rit alvast zijn opgevouwen spiegels uit. Loop je door, dan glijden ze achter je rug met een aandachttrekkerig Hoor Mij-gezoem weer in de slaapstand.

Wat als je helemaal niet van plan was in te stappen, maar wegens tuinwerkzaamheden toevallig tien keer langs die auto van en naar je schuur moest? Dan wekt de permanente fitnessdemonstratie van dat draadloze vernuft dezelfde irritatie op als de ober die bij elke gang komt slijmen of alles naar wens is. Zoals je dan maar knikt om dreigende conversatie te verhinderen, zo laat je je Kia-sleutel voortaan binnen, waar je hem kwijtraakt.

Aan de andere kant laat zo’n gadget zien hoe ver een merk gaat om het klanten naar de zin te maken. De Kia e-Soul is een werelddeal. Voor 45 mille krijg je de allerduurste met leren bekleding, verwarmbare én geventileerde elektrische voorstoelen, een headup-display, draadloze telefoonoplader en 10,25 inch multimediascherm, een elektromotor met 204 pk en een opgegeven actieradius van 452 kilometer.

Voor zo’n relatief kleine auto is het een ongekend bereik en daarin schuilt, als hij het haalt, meteen de grote technologische verdienste van de e-Soul. De compacte EV met het bereik van een grote, is door de ruimtevretende batterijtechniek een architectonische breinbreker. De meest pragmatische oplossing is een SUV-achtige vorm die door zijn hoogte genoeg ruimte laat voor een omvangrijk batterijpakket op de voertuigbodem. De e-Soul ís zo’n SUV, maar het blijft een mirakel hoe het is gelukt de aandrijflijn van de twintig centimeter langere Kia e-Niro te bergen op een platvormoppervlak van 4 meter 19 bij 1 meter 80. Opel vertoonde het kunstje eerder met de onfortuinlijke, aan de scheiding van General Motors bezweken Ampera-E. Tot overmaat van ramp miste die dappere pionier de snellader van de e-Soul en zijn vergelijkbaar grote soulmate, de Hyundai Kona van hetzelfde concern. Foutloos duo. In hun klasse is een accucapaciteit van 64 kWh met behoud van een zeer redelijke binnenruimte vóór en bij de e-Soul eindelijk ook achterin een grensverleggende prestatie. De prijs voor de vooruitgang schuilt achter de kofferklep, waar een mager bagagenestje van 315 liter de kampeerder bitter zal ontstemmen. Anderzijds ligt de bagagevloer zo hoog dat de laadbodem met neergeklapte achterbank vrijwel vlak is.

Luchtweerstandscoëfficient

De hoogbouwtactiek heeft één manco dat de actieradius nadelig beïnvloedt; de oplopende luchtweerstandscoëfficient. Die is met 0,33 voor een SUV niet eens zo slecht, maar bij tegenwind zie je de actieradius op de boordcomputer substantieel sneller dalen. Over de hele linie blijkt het SUV-effect op het bereik desondanks verrassend gering. De bijna 180 kilometer lange rit van huis naar Breukelen levert het bewijs. Na 70 kilometer binnendoor staat de actieradius nog op 370, en 370 + 70 = 440, bijna de fabrieksopgave. Toegegeven, de omstandigheden werken in mijn voordeel. Het is 17 graden op een windstille ochtend, de airco hoeft niet aan, de ventilatie koelt na het activeren van de energiebesparende Driver Only-functie alleen de bestuurder. Forensen zonder lange lappen snelweg op woon-werktrajecten zouden bij accuvriendelijke temperaturen boven de vijftien graden niettemin de 440 kilometer moeten kunnen halen. Over de resterende, normaal gereden kilometers via A6, A1 en A2 zie ik de actieradius conform de afgelegde afstand dalen. Bij Lelystad is de som van verreden kilometers en restbereik nog altijd 430 kilometer. De adaptieve cruisecontrol helpt bij het aanhouden van een constant tempo, al zit je dan wel meteen vast aan de semi-autonome besturing die je met spastische stuurbewegingen schokkerig binnen de lijntjes houdt en bochten voorsorteert alsof het stuur over de raderen van een tandwiel glijdt. De beloning is een fiere reserve van 246 kilometer na een rit van 177,2. Bij elkaar opgeteld komt de bewezen actieradius daarmee op ruim 423 bij een verbruik van 16,2 kWh op 100 kilometer. Keurig.

Lees ook over de liefde voor youngtimers: Fords, Skoda’s en Renaults in plaats van Jaguars, Ferrari’s en Porsches

Kia heeft dus voor vanaf 43 mille een EV met riant meer bereik dan elektrische Mercedessen en Audi’s van ruim het dubbele. Van het ruimteverschil zal 99 procent van de automobilisten op solitair woon-werkverkeer geen hinder ondervinden, met de ooit tastbare klassenverschillen maakt de superieure elektromotor korte metten. Niks bromt, trilt of klappert. Zo provoceert na de e-Niro en de Kona Electric andermaal een Koreaan het Duitse topsegment. Kia is in bloedvorm.