Recordschikking YouTube voor onterecht verzamelen data van kinderen

YouTube, de videodienst van Google, is beboet voor het plaatsen van cookies waarmee het online surfgedrag van kinderen werd gevolgd. Dit gebeurde zonder dat ouders of voogden daarvoor toestemming hadden gegeven. De boete bedraagt 170 miljoen dollar.

YouTube verzamelde jarenlang gegevens van minderjarigen door cookies te plaatsen, die online gedrag volgen.
YouTube verzamelde jarenlang gegevens van minderjarigen door cookies te plaatsen, die online gedrag volgen. Foto Lionel Bonaventure/AFP

Videodienst YouTube schikt voor een recordbedrag van 170 miljoen dollar (ongeveer 155 miljoen euro) in een privacyzaak, meldt de Amerikaanse toezichthouder Federal Trade Commission (FTC) woensdag. De dochteronderneming van Google verzamelde persoonlijke gegevens van minderjarigen, zonder dat hun ouders of voogden daarvoor toestemming hadden gegeven. De schikking is het hoogste bedrag ooit voor het schenden van de zogenoemde Children’s Online Privacy Protection Act, ook wel COPPA genoemd.

YouTube plaatste jarenlang cookies, die het online gedrag van gebruikers volgen - ook van kinderen. Met die informatie kon het bedrijf kinderen gerichte advertenties laten zien. De videodienst overtrad daarmee mogelijk de COPPA, waarin staat dat onlinediensten gericht op kinderen toestemming van een ouder of voogd moeten hebben alvorens die diensten gegevens van kinderen jonger dan dertien jaar mogen verzamelen. Naast de boete moet YouTube een systeem opzetten waarin beheerders van kanalen moeten aangeven of de kanaalinhoud zich richt op kinderen, zodat YouTube vervolgens kan handelen in lijn met COPPA.

Gerichte reclame

Googlegebruikers kunnen via YouTube een eigen kanaal aanmaken waar ze video’s op plaatsen. Volgens de FTC toonde YouTube reclame gericht op kinderen op deze kanalen, waarmee het bedrijf miljoenen dollars zou hebben verdiend. YouTube ontkent volgens de FTC dat delen van het platform op kinderen focussen en stelt dat de COPPA daardoor niet van toepassing was. Het bedrijf zou zich richten op volwassenen en heeft daarnaast een aparte app voor kinderen.

In een reactie zegt YouTube verder dat het alle data van gebruikers die kindervideo’s kijken, gaat behandelen als data van kinderen, ongeacht leeftijd. Ook stopt de videodienst met gerichte advertenties bij deze video’s. YouTube zet daarnaast een fonds van 100 miljoen dollar (ongeveer 90 miljoen euro) op om de komende drie jaar te investeren in eigen content voor kinderen.

Eerder hoge boete voor Facebook

Het is niet de eerste keer dat de FTC een hoge boete uitdeelt. Eind juli kreeg Facebook een boete van 5 miljard dollar voor zijn rol in verschillende privacyschandalen, waaronder een lek waardoor campagnebureau Cambridge Analytica toegang had tot de gegevens van miljarden gebruikers. Dat was de hoogste boete die de FTC ooit oplegde. Daarnaast moet Facebook de privacy van haar gebruikers beter beschermen.

Correctie (4 september 2019): In een eerdere versie van dit artikel werd de afkorting COPRA gebruikt. Dit moest COPPA zijn en is aangepast. In de eerdere versie stond dat YouTube de COPPA overtrad, maar YouTube overtrad mogelijk de COPPA. Ook dat is aangepast.