Iran belooft zeven bemanningsleden Britse olietanker vrij te laten

Van de 23 bemanningsleden van de Britse olietanker Stena Impero worden zeven op vrije voet gesteld. Dat beloofde de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken. Ongeveer twee weken geleden werd de tanker door Iran geënterd en aan de ketting gelegd.

De Iraanse Revolutionaire Garde patrouilleert in de Straat van Hormuz. Foto uit juli dit jaar.
De Iraanse Revolutionaire Garde patrouilleert in de Straat van Hormuz. Foto uit juli dit jaar. Foto Hasan Shirvani / AFP

Iran heeft toegezegd zeven van de 23 bemanningsleden van de Britse olietanker Stena Impero vrij te laten. Dat heeft de minister van Buitenlandse Zaken woensdag op de Iraanse staatstelevisie gezegd, meldt persbureau Reuters. De overige zestien bemanningsleden moeten aan boord blijven om het schip te onderhouden.

De directeur van het Britse bedrijf Stena Bulk, de eigenaar van het schip, kon niet zeggen wanneer het zevental wordt vrijgelaten. Alle zeven hebben de Indiase nationaliteit, meldde een woordvoerder van de Iraanse regering. Zij worden vrijgelaten op „humanitaire gronden”. De overige bemanningsleden hebben de Russische, Letse en Filippijnse nationaliteit. Wanneer het schip wordt vrijgegeven, is niet duidelijk.

Ongeveer twee weken geleden werd de Britse olietanker geënterd en aan de ketting gelegd in de Iraanse havenstad Bandar Abbas aan de Straat van Hormuz. Volgens Teheran had de Stena Impero de Iraanse regelgeving overtreden. In reactie op de inbeslagname kondigde het Verenigd Koninkrijk aan Britse tankers in de zeestraat voortaan, indien aangevraagd, door de Britse marine te laten escorteren.

Internationale incidenten en spanningen

De Stena Impero werd vastgelegd nadat de Britten een Iraanse olietanker aan de ketting hadden gelegd bij Gibraltar. Volgens het Verenigd Koninkrijk was het Iraanse schip onderweg naar Syrië om te handelen in olie, terwijl daarop een EU-embargo rust. Begin deze maand werd de Iraanse tanker Adrian Darya 1, die voorheen de naam Grace 1 droeg, weer vrijgegeven. In juni werden in de Golf van Oman al een Japanse en Noorse tanker beschadigd door explosies. Volgens de Verenigde Staten is Iran daarvoor verantwoordelijk, maar Teheran ontkent dat.

Lees ook: Alles wat je moet weten over de Straat van Hormuz

Mede door de incidenten in de Straat van Hormuz liepen de internationale spanningen tussen Iran en het Westen de afgelopen maanden op. Teheran en Brussel stonden al op gespannen voet met elkaar, nadat de Verenigde Staten zich vorig jaar terugtrokken uit de atoomakkoord met Iran, dat in 2015 werd gesloten. Daarin was afgesproken dat Iran zijn atoomprogramma grotendeels zou stilleggen. Europa wil dat akkoord graag behouden, maar volgens Teheran doen de Europese landen te weinig om Iran te beschermen tegen de Amerikaanse economische sancties.

De Iraanse president Hassan Rouhani dreigt daarom zich niet langer te houden aan de afspraken van de atoomdeal. Volgens Rouhani kondigt Teheran „vandaag of morgen” een volgende stap aan in het loslaten van toezeggingen uit de deal. Al begin juli werd bekend dat Iran meer lichtverrijkt uranium produceert dan die afspraken toestaan. Woensdag gaf Rouhani te kennen dat Europa twee maanden de tijd krijgt om de nucleaire deal te redden.