De liefde in één beeld

De Hongaarse fotograaf Brassaï legde het zwoele nachtleven van Parijs vast.

Brassaï, Stel in een café, dicht bij de Place d’Italie, 1932
Brassaï, Stel in een café, dicht bij de Place d’Italie, 1932 Foto Estate Brassaï Succession, Paris

Toen de Hongaarse kunstenaar Brassaï in 1924 in Parijs ging wonen, nam hij al snel een camera mee op zijn wandelingen om het Parijse nachtleven vast te leggen. Het was een groot gevaarte, zijn Voigtländer Bergheil camera, waar zware glasplaatnegatieven in geschoven moesten worden. Misschien dat hij daarom zijn onderwerpen dicht bij zijn hotel bij de Place d’Italie zocht, zodat hij niet te ver hoefde te sjouwen.

Dit stel trof hij aan in de bar onder zijn hotel. Het is mooi om te zien hoe spontaan het verliefde koppel oogt, terwijl Brassaï toch lang in de weer moet zijn geweest met zijn glasplaten en poederflits. Over de compositie moet de fotograaf goed hebben nagedacht. Door de spiegels van het café-interieur zien we de kus vanuit het perspectief van de man én van de vrouw. Alsof Brassaï de vele aspecten van de liefde in één beeld heeft willen vangen.

Foam toont nu een overzicht van het Parijs van Brassaï (1899-1984), dat bevolkt werd door hoeren en zwervers, artiesten en intellectuelen, bendes en pooiers.

13 september t/m 4 december in Foam, Amsterdam