Prijzen openbaar vervoer harder gestegen dan autokosten

Afgelopen tien jaar stegen de kosten van reizen met het openbaar vervoer harder dan autokosten. Dit jaar was de prijsstijging van het Nederlandse openbaar vervoer het hoogste van Europa.

Een spoorwegovergang in Zoeterwoude.
Een spoorwegovergang in Zoeterwoude. Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

Afgelopen tien jaar stegen de prijzen van het openbaar vervoer sterker dan de autokosten. Dat blijkt maandag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In juli van dit jaar was autorijden 25 procent duurder dan in 2009, terwijl gedurende diezelfde periode de prijzen van het openbaar vervoer met 30 procent toenamen.

Dit jaar stegen de prijzen van het openbaar vervoer hard door de verhoging van het lage btw-tarief, dat geldt voor openbaar vervoer. In januari werd dit verhoogd van 6 naar 9 procent. Hierdoor kende Nederland in juli van dit jaar de hoogste prijsstijging van openbaar vervoer van Europa in vergelijking met vorig jaar. Ook in Nederland was deze stijging de één-na-sterkste sinds halverwege 2005.

Lees ook: Extra geld voor openbaar vervoer is hard nodig, maar waar vind je dat?

Onder de kosten van het openbaar vervoer rekent het CBS de vervoerbewijzen voor trein, tram, metro, bus en taxi. Afgelopen tien jaar werd vooral reizen met de bus of taxi duurder. Deze kosten stegen met 40 procent. Reizen met de trein, tram en metro werd in die periode 25 procent duurder.

Brandstof, premies en parkeertarieven

Autokosten bestaan uit de voertuigaanschaf en -onderhoud, brandstof, parkeerkosten, verzekering en motorrijtuigenbelasting. Ongeveer een derde van de totale kosten wordt toegeschreven aan brandstof. De parkeertarieven en verzekeringspremies stegen de afgelopen tien jaar het hardst. Premies van verzekeringen stegen met ruim 50 procent; parkeertarieven gingen met bijna 40 procent omhoog.

De prijzen voor reizen met het openbaar vervoer namen de afgelopen tien jaar geleidelijk toe, terwijl de kosten voor reizen met de auto grilliger stegen. Tussen 2009 en 2015 stegen die laatste kosten sterker dan de tarieven van het openbaar vervoer. Na 2015 veranderde dit en stegen de kosten van reizen met het openbaar vervoer juist sneller dan de autokosten.