5 miljoen subsidie voor slimme laadpalen

Elektrisch rijden Een subsidie moet zorgen voor laadpalen die een overschot aan groene stroom tijdelijk opslaan in de accu’s van elektrische voertuigen.

Laadpaal voor elektrische en hybride auto’s.
Laadpaal voor elektrische en hybride auto’s. Foto Flip Franssen

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat trekt 5 miljoen euro subsidie uit voor installatie van ‘slimme laadpalen’. Het geld is voor 472 laadpalen in 21 Nederlandse gemeenten.

Slimme laadpalen kunnen fungeren als buffer voor groene stroom. Ze maken het mogelijk een overschot aan duurzaam opgewekte stroom tijdelijk in de accu’s van elektrische voertuigen op te slaan. Op momenten dat de vraag naar stroom hoog is, leveren deze auto’s de stroom terug aan het net.

Stabielere groene stroom

Lees ook: Moeten we nu elektrisch gaan rijden of toch nog even wachten?

Om te voorkomen dat de accu leeg is op het moment dat de eigenaar de auto wil gebruiken, kan een deel van de accu beschikbaar worden gesteld voor teruglevering. De eigenaar kan zelf instellen hoe groot dat deel is. Eén van de opties op de palen kan zijn dat chauffeurs die meer accucapaciteit ter beschikking stellen, financieel gecompenseerd worden.

Groene stroom, opgewekt uit wind en zon, heeft als nadeel dat de toevoer sterk fluctueert. Netbeheerders worstelen daarmee. ‘Vehicle-to-grid’-systemen, zoals de laadpalen, kunnen helpen de pieken en dalen op te vangen en zo het elektriciteitsnet stabieler te maken.

Verdubbeling

De opmars van de elektrische auto zet intussen door in Nederland. In de maanden januari tot en met juli werden 18.376 nieuwe elektrische auto’s verkocht. Dat is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar.

De prijzen van de auto’s zijn daarbij gedaald. De gemiddelde catalogusprijs van een nieuw verkochte elektrische auto ligt nu bijna 30 procent onder die van vorig vorig jaar, volgens dienstverlener VWE Automotive.