Recensie

Recensie Strips

In ‘Het Reigersnest’ tekent Michaël Olbrechts zijn tragische held in zonnige kleuren

Strip De Belgische tekenaar Michaël Olbrechts verraste al eerder met subtiele strips over outsiders en outcasts. In ‘Het Reigersnest’ maakt hij de vernedering van een gepeste man invoelbaar.

Pagina’s uit het stripalbum Het reigersnest van Michaël Olbrechts. Hoofdpersoon Arend breekt uit zijn kist.
Pagina’s uit het stripalbum Het reigersnest van Michaël Olbrechts. Hoofdpersoon Arend breekt uit zijn kist. Tekeningen Michaël Olbrechts

Wat gaat er om in de man die op kantoor getreiterd en genegeerd wordt? Hoe lang laat hij het allemaal over zich heen komen? Onder meer over die vragen gaat Het Reigersnest, de nieuwe strip van de Belgische tekenaar Michaël Olbrechts (Genk, 1987). Olbrechts verraste al eerder met twee fijnzinnige strips over outsiders en outcasts, waarbij de donkere psychologie contrasteerde met de zonnige inkleuring van de pagina’s.

In Het Reigersnest voert Olbrechts de geplaagde Arend op als outsider. In flashbacks is te zien hoe zijn collega’s hem sarren en de bijnaam ‘het kalkoentje’ geven. Zo wordt invoelbaar waarom Arend zich zo zwak en vernederd voelt.

Het duurt twee jaar voor Arend van zich afbijt. Met als enig gevolg dat hij op non-actief wordt gezet. Hij vertrekt naar het hotel van zijn tante om zijn gedachten te ordenen. Tijdens een wandeling ontmoet hij een tuinman, die diep in het bos een landgoed beheert – het Reigersnest uit de titel. Arend mag komen helpen en de fysieke arbeid op het veld doet hem goed.

Uit de kist breken

Olbrechts visualiseert dat proces met een metafoor: Arend breekt uit de kist waarin hij zich opgesloten voelde. Hij slaapt weer. Langzaamaan richt hij zich weer op, totdat zijn verleden hem onverwachts besluipt.

De kracht van Olbrechts ligt in de manier waarop hij de psychologie van zijn verhaal in beelden vangt. In dit album kiest hij vooral voor dieren: de buffels, wolven en babyzwijntjes dartelen over de pagina’s. Olbrechts tekent met ze met smaak en precisie, en met groot gevoel voor ritme en rust in zijn vertelling.

Alles klopt in dit album. De matzachte helderheid van de kleuren is een lust voor het oog en doet de tragiek van Arend alleen maar scherper uitkomen. Met dit bondige, goed uitgewerkte verhaal bevestigt Olbrechts één van de interessantste stripmakers uit het Nederlandse taalgebied te zijn.