Brieven

Brieven

Foto iStock

Het artikel Werken aan de nieuwe programmeurs (22/8) bevat een oude misvatting, namelijk dat kinderen programmeervaardigheden moeten leren. Zo onderwezen basisscholen in de jaren zeventig ook binair rekenen. Iemand die dat ooit nodig had? Programmeren hoort niet tot de vaardigheden die je nodig hebt in een digitale wereld. Logisch en kritisch denken wél. Ik ben nog steeds verbaasd over hoeveel mensen het verschil niet kennen tussen noodzakelijke en voldoende voorwaarden, bijvoorbeeld. En dat er ruimte zit tussen ja en nee. Als je dit soort dingen weet, heb je al een voorsprong. Overigens bevat het stuk nog een andere, kleine misvatting: er staat helemaal niks op het internet, het internet verbindt alleen maar. Alles ‘wat op het internet staat’, staat op servers waarvoor abonnementsgeld betaald wordt. Steeds vaker wordt content verwijderd om te bezuinigen (bijvoorbeeld als een hoogleraar met pensioen gaat, en de universiteit zijn werk verwijdert). In toenemende mate zijn alleen commerciële bedrijven bereid informatie ‘op het web’ te zetten. Met leedwezen zie ik het aantal relevante treffers afnemen, staan wikipediapagina’s vol dode links en leveren veel zoektermen vooral onzinnige shopping-resultaten op. Het internet wordt langzaam een winkelstraat met louter etalages.