‘Energieverkopers handelen onderling in gevoelige persoonsgegevens’

Telefonische energieverkopers wisselen onderling lijsten uit met onder meer telefoonnummers en burgerservicenummers van klanten, meldt het AD.

Volgens een factuur die het AD inzag, brachten 80.000 adressen en nummers in totaal 2.500 euro op.
Volgens een factuur die het AD inzag, brachten 80.000 adressen en nummers in totaal 2.500 euro op. Foto via Getty Images

Telefonische energieverkopers handelen onderling in telefoonnummers en andere persoonsgegevens van potentiële klanten om hun producten beter aan de man te kunnen brengen. Dat schrijft het AD op basis van documenten en gesprekken met betrokkenen.

In sommige gevallen gaat het niet alleen om telefoonnummers, maar ook om namen van potentiële klanten, evenals hun adressen, rekeningnummers en zelfs burgerservicenummers. De kennis van iemands privégegevens wordt vervolgens ingezet voor verkooptrucs. Bovendien kan met de data (identiteits)fraude worden gepleegd.

De gegevens worden doorgegeven, maar ook verkocht. Uit een factuur uit 2018 die de krant inzag, blijkt dat in een transactie 80.000 adressen en nummers in totaal 2.500 euro opbrachten. In sommige gevallen gaat het om illegaal verkregen persoonsgegevens, bijvoorbeeld door hackers.

Ouderen als doelwit

Hoeveel doorgegeven en verkochte adresbestanden het AD inzag, is niet duidelijk. De krant beschikt onder meer over een mail met persoonsgegevens van tienduizend 60-plussers. Ouderen worden door telefonische verkopers vaak benaderd omdat ze een makkelijker doelwit zijn voor verkooptrucs, in dit geval voor energiecontracten.

Een van de lijsten zou gegevens bevatten van klanten van Delta Lloyd. Nationale Nederlanden, het bedrijf dat Delta Lloyd in 2017 overnam, zegt dat de financieel dienstverlener de telefoonnummers niet zelf heeft verspreid, maar dat ze mogelijk in 2014 via partners zijn uitgelekt. Of dit inderdaad de manier is waarop de gegevens in het telemarketingscircuit terecht zijn gekomen, moet nader onderzoek van Nationale Nederlanden uitwijzen.

De Autoriteit Persoonsgegevens herkent volgens het AD het beeld dat de handel in persoonsgegevens toeneemt. Vorige maand maakte de Autoriteit Consument en Markt al bekend een onderzoek te starten naar de „agressieve en misleidende” verkoopmethoden van telefonische energieaanbieders.