Britse reclames voor auto en smeerkaas verboden

In een Britse tv-reclame voor de elektrische Volkswagen eGolf ondernemen mannen alle avontuurlijke activiteiten – sporten, ruimtereizen, overnachten in de wilde natuur, terwijl de enige vrouw die prominent in beeld komt op een bankje in een stadspark naast een kinderwagen zit. De punchline, nét voor de vrouw in beeld komt: „When we learn to adapt we can achieve anything.”

Op grond van nieuwe regels tegen genderstereotypering werd de reclame woensdag verboden in het Verenigd Koninkrijk. Door mannen avontuurlijk neer te zetten en vrouwen in een „passieve zorgverlenende rol” wekt de reclame de indruk dat deze activiteiten en rollen „uitsluitend toebehoren aan één geslacht”, oordeelde de Advertising Standards Authority (ASA), de Britse variant van de Reclame Code CommissieHet Verenigd Koninkrijk kent sinds juni een verbod op reclames met „schadelijke of beledigende genderstereotypen”.

Ook een Philadelphia-smeerkaasreclame is geweerd; daarin zijn twee jonge vaders zo afgeleid door het eten in een restaurant dat ze hun baby’s achterlaten op een lopende band met hapjes. De reclame impliceert volgens de ASA dat de vaders „niet in staat zijn voor hun kinderen te zorgen vanwege hun geslacht”. (NRC)