Verkoop vleesvervangers in 2,5 jaar ruim 50 procent toegenomen

Nederlandse consumenten kopen sinds begin 2017 ruim 50 procent meer vleesvervangers en 9 procent minder wild, rund en varkensvlees.

Vegetarische alternatieven zoals deze vleesvrije worstjes worden steeds populairder.
Vegetarische alternatieven zoals deze vleesvrije worstjes worden steeds populairder. Foto via Getty Images

De verkoop van vleesvervangers is sinds januari 2017 met 51 procent toegenomen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die marktonderzoeker IRI Nederland woensdag met NRC heeft gedeeld. De populariteit van vegetarische alternatieven gaat ten koste van de verkoop van dierlijke producten.

De afgelopen tweeënhalf jaar werd 9 procent minder vers wild, rund en varkensvlees verkocht. Alleen de verkoop van kip en kalkoen groeide tussen begin 2017 en eind 2018 nog met 2 procent. IRI constateert echter dat de populariteit van pluimveevlees momenteel ook afneemt. In het eerste half jaar van 2019 was een daling van 0,4 procent te zien.

De marktonderzoeker heeft in de cijfers de verkoop van vleeswaren en geconserveerd vlees niet meegenomen.

Lees ook dit artikel over intensieve landbouw en het klimaat: De consument ruilt biefstuk niet zomaar in voor bonen

Meer vleesvervangers in de schappen

Ook in het aanbod van supermarkten is de populariteit van vegetarische alternatieven te zien. De twee grootste supermarktketens van Nederland, Albert Heijn en Jumbo, verkopen steeds meer vleesvervangers, blijkt uit een rondvraag.

In de schappen van de Albert Heijn steeg de afgelopen drie jaar het aantal vleesalternatieven gemaakt van onder meer soja, bonen en tofu naar eigen zeggen met ongeveer eenderde tot honderd verschillende producten. Concurrent Jumbo zegt inmiddels zelfs bijna tweehonderd verse en ingevroren vleesvervangers te verkopen.