PostNL mag postzegelprijs verhogen naar boven de euro

PostNL zal voor een relatief kleine verhoging van de postzegelprijs kiezen, ondanks de toestemming van de ACM om in 2020 de tarieven met 16,4 procent te verhogen.

Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

Een postzegel op een brief of kaart mag bij de eerstvolgende prijsverhoging meer dan 1 euro gaan kosten. PostNL heeft van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) woensdag de ruimte gekregen om de tarieven van het basispakket aan postdiensten (post en pakketten) in 2020 te verhogen met 16,4 procent. Toch kiest het postbedrijf voor een kleinere verhoging van de postzegelprijs, zo liet PostNL in een reactie weten.

De afgelopen jaren maakte PostNL ook al geen gebruik van de volledige tariefruimte van de ACM bij het bepalen van de tarieven. Dit omdat het bedrijf vreest dat er anders minder post verstuurd wordt. De nieuwe prijs van een postzegel wordt later dit jaar bekend. Volgens het bedrijf zal de stijging „in ieder geval ver onder de 16,4 procent liggen”.

De huidige prijs voor een postzegel voor het versturen van post met een gewicht minder dan 20 gram binnen Nederland is 0,87 euro. Vorig jaar verhoogde PostNL het tarief met 5 procent, oftewel 4 cent. Dat terwijl het bedrijf van toezichthouder ACM ruimte had gekregen voor een verhoging van 14,2 procent. Die ruimte wordt jaarlijks bekendgemaakt door de toezichthouder.

Lees ook: PostNL vindt een koper voor zijn Duitse dochter

PostNL heeft al enkele jaren te maken met een tegenvallende winst door een krimpende postmarkt. Het aantal verstuurde brieven neemt al jaren af, terwijl het aantal pakketten juist toeneemt. Hoe minder post verstuurd wordt, des te hoger de tarieven mogen zijn van de ACM.

Bijna-monopolie

Het bedrijf is met 38.000 werknemers als enige postbezorger in Nederland verantwoordelijk voor het verzorgen van de zogenoemde universele postdienst. Het gaat daarbij onder andere om losse brieven en pakketten, aangetekende post en partijenpost (brieven en pakketten) van en naar het buitenland.

Aanvankelijk was PostNL ook in een groot deel van Europa actief, maar het bedrijf verkoopt steeds meer buitenlandse dochters. Zo werd vorige week een akkoord bereikt over de verkoop van de Duitse dochter Postcon. Het bedrijf wil zich in de toekomst alleen nog richten op de Benelux.

Later deze maand besluit de ACM naar verwachting of PostNL concurrent Sandd mag overnemen. Als die overname doorgaat krijgt PostNL een bijna-monopolie op de Nederlandse postmarkt, met een marktaandeel van 95 procent.