Brieven

Brieven

De Nederlandse Zorg Autoriteit (NZa) wijst mensen op hun eigen verantwoordelijkheid plafonds in de zorg te vermijden (Vermijd maar eens een omzetplafond, 10/8). In juni ontstond ophef nadat zorgverzekeraar VGZ zevenhonderd huisartsen vroeg patiënten niet meer naar het Ikazia-ziekenhuis te sturen, vanwege het bereikte omzetplafond. De NZa wil dat consumenten zelf uitzoeken of een verzekeraar zo’n plafond heeft. Maar is dit wel haalbaar? In de zorg wil de patiënt bij zijn keuze voor de zorgaanbieder weten waar goede (betaalbare) zorg geleverd wordt. De NZa gaat er kennelijk van uit dat de zorgverzekeraar dat voor de patiënt uitzoekt. Is dat wel zo? Wil de patiënt eigen verantwoordelijkheid nemen en zijn keuzevrijheid optimaal benutten, dan moet informatie inzichtelijk en begrijpelijk zijn. Patiënten zien echter door de bomen het bos niet. De instellingen die een contract met de zorgverzekeraar hebben, zijn gebonden aan een omzetplafond, dat vaak is opgeknipt in deelplafonds voor verschillende behandelingen. Daarbij weet een patiënt doorgaans van tevoren niet welke zorg hij nodig gaat hebben. Als je wilt dat mensen verantwoordelijkheid nemen en hun keuzevrijheid optimaal benutten, moet je ze volledige transparantie bieden. Als dat eigenlijk niet mogelijk is, is het een loze opdracht aan de burger.


orthopedisch chirurg