Luchthaven

Ook de oplevering van de nieuwe terminal op Schiphol is uitgesteld

De oplevering van de nieuwe terminal op Schiphol, die de drukke luchthaven moet ontlasten, is uitgesteld. De nieuwe vertrek- en aankomsthal van Schiphol zou in 2023 klaar moeten zijn, maar die deadline haalt de luchthaven niet. „We kunnen op dit moment geen jaartal noemen”, zegt een woordvoerder van Schiphol.

Het is niet het enige bouwproject op Schiphol dat met vertraging te kampen heeft. De A-pier, met acht nieuwe plaatsen voor vliegtuigen, is ook een jaar later af dan oorspronkelijk gepland. Die pier moet voor veel verschillende soorten vluchten en passagiers worden ingezet. De aanbesteding duurde langer dan verwacht, en ook de bouw, door onder meer Ballast Nedam, loopt uit. De oplevering is uitgesteld naar december 2020.

Voor de nieuwe terminal moet de aanbesteding in 2020 worden afgerond, is nu het idee. Pas dan wordt met de bouwer een definitieve planning gemaakt, aldus een woordvoerder van Schiphol. Volgens De Telegraaf, dat een intern informatiedocument voor potentiële bouwers inzag, zal de terminal pas eind 2025 opgeleverd worden. „Vaststaat dat de bouwperiode voor een project met de omvang van de nieuwe terminal ten minste 3,5 jaar tijd in beslag neemt”, zegt de woordvoerder van de luchthaven in een reactie hierop tegen NRC.

De nieuwe terminal is nodig omdat Schiphol de laatste jaren sneller is gegroeid dan voorzien. Op dit moment is er al een tijdelijke extra vertrekhal in gebruik om de passagiersdrukte enigszins te verlichten. Vanaf halverwege 2020 komen er structureel meer ‘securitylanes’ in vertrekhal 1. De extra pier is nodig omdat niet alle grote vliegtuigen kunnen aanmeren.

Schiphol mag van de overheid, onder voorwaarden, doorgroeien naar 540.000 vliegbewegingen (starts en landingen) per jaar in 2021. Het is de vraag of de nieuwe pier en terminal genoeg zijn om dit op te vangen.