Brieven

Brieven

boerkaverbod (1)

Innerlijke strijd

Blijkbaar zijn er grenzen aan mijn tolerantie. Ik vind iets anders dan ik voel. Waarom voel ik onbehagen als ik naar een volledig gesluierd mens kijk terwijl mijn ratio oprecht vindt dat iedereen volledig vrij moet zijn in zijn godsdienstbeleving? Is mijn reptielenbrein krachtiger? Of is mijn gevoel cultureel bepaald? Is dit hetzelfde gevoel als wanneer een volledig naakt mens gebruikmaakt van de openbare ruimte? Beiden ervaar ik als bedreigend. Bij volledige naaktheid komt de bedreiging uit mijn schaamtegevoel voort, vanwege de zichtbaarheid van het hele lijf. Bij volledige bedektheid is het onzichtbare bedreigend. En hoe zouden een nudist en een volledig gesluierd mens tegen elkaar aankijken? Helpt het beantwoorden van deze vragen om meer helderheid te krijgen? Verandert mijn gevoel daarmee?

Boerkaverbod (2)

Protesteer nu!

In de Tweede Wereldoorlog werden de Joden uit de tram geweerd. Zowel een ernstige vorm van discriminatie als een pesterij. Nu mogen moslimvrouwen met een boerka of nikab niet meer in het openbaar vervoer. Een wet die vooral bedoeld is om een aparte groep mensen te pesten en te discrimineren. Een gruwelijke echo van iets wat nooit had mogen gebeuren. De wet werd opgetuigd met integraalhelmen om hem de valse schijn van betamelijkheid te geven. We moeten niet wachten tot de overheid er over zeventig jaar excuses voor aanbiedt, maar nu met kracht protesteren.

Onderwijsvrijheid (1)

Segregatie begint elders

In de discussies over grondwetsartikel 23 wordt vaak gezegd dat het niet van deze tijd is. Ah, ‘de tijdgeest’. Gelukkig, een concreet bezwaar. Zo’n beetje alle vrijheden zijn in de negentiende eeuw vastgelegd dus ik zie niet hoe onderwijsvrijheid zo ouderwets of juist vernieuwend zou zijn. Belangrijker is dat bijzondere scholen mensen met verschillende etniciteiten en sociaal-economische achtergronden verbinden. Laten we niet vergeten dat juist op openbare scholen (m.n. in Amsterdam) sociaal-economische en etnische segregatie aan het ontstaan is.

Onderwijsvrijheid (2)

Wijze woorden

Zie de spreuk van Haruki Murakami: „Als je alleen de boeken leest die iedereen leest, kun je alleen maar denken zoals iedereen denkt.” Dit kan dienen als een krachtig pleidooi voor bijzonder, anders en vernieuwend onderwijs. Want dat is wat we nodig hebben.

Taalgebruik

Individu is niet divers

In de artikelen over de politie wordt vaak de term ‘divers’ gebruikt om het over personen te hebben. Spreken over ‘diverse’ agenten, zelfs met aanhalingstekens, vind ik verwarrend. Mensen met een migratieachtergrond zijn niet diverser dan mensen zonder migratieachtergrond, het gaat er om dat een groep mensen of in dit geval een organisatie een diverse samenstelling heeft.