Chemieconcern DSM is beurslieveling geworden

Deze rubriek belicht iedere maandag beursfondsen die in de belangstelling staan. Deze week: DSM.

Voordat we ons laten meeslepen door de duizelingwekkende koersstijging van DSM dit jaar, wil analist Reginald Watson van ING meteen even zeggen: kijk eens naar de prijs van het aandeel twaalf maanden terug. En inderdaad. Het chemieconcern is een van de best presterende fondsen aan de AEX van 2019. Maar zet je het af tegen de 91,30 euro van juli vorig jaar, dan bedraagt de stijging 26,6 procent.

Dat is nog steeds veel. Maar wel een stuk minder dan de zinderende plus van 65 procent die DSM sinds januari noteerde. Analist Watson bedoelt maar: dat het aandeel het zo goed doet, heeft ook te maken met de slechte laatste maanden van vorig jaar.

Desalniettemin gaat het uitstekend met de Heerlense multinational met bijna 21.000 werknemers. DSM produceert vitaminen, enzymen en vetzuren voor allerhande kazen, soepen en sauzen, maar ook kunststoffen die in onder meer Toyota’s verwerkt worden. En dat doet het goed: de jaaromzet bedraagt 9,3 miljard euro, bleek in februari. Dat is het derde jaar op rij dat die stijgt. Ook de winst neemt al jaren achtereen toe. Bij de eerste kwartaalcijfers van dit jaar was de trend onveranderd.

Die goede resultaten zijn een voor de hand liggende reden waarom DSM het dit jaar zo goed doet op de beurs. Die mindere laatste maanden van 2018 doen aan de structurele lijn omhoog niet zoveel af. Watson van ING: „Beleggers schrokken toen van de terugval van de verkopen in de Chinese en de Duitse auto-industrie, ook de verkopen in de bouwmaterialenmarkt namen af.” Een derde van DSM’s omzet komt uit de tak bijzondere materialen. Die divisie maakt kunststoffen voor de auto- en bouwindustrie. „Investeerders wisten niet hoeveel de terugval in verkopen in die sectoren DSM zou raken.”

Het antwoord kwam bij het bekendmaken van de vierdekwartaalcijfers in februari: nauwelijks. Omzet en winst bij de materialentak waren onveranderd. Een paar maanden later, bij de eerstekwartaalresultaten, bleek de omzet iets omlaag gegaan, maar de winst op peil gebleven. Na jaarcijfers en eerste kwartaal volgde wat Watson een „opluchtingsrally” noemt: de schade viel mee volgens beleggers, dus kwamen ze massaal terug.

Toch is de voornaamste reden dat DSM inmiddels op 116 euro koerst, de belofte van wat beleggerscadeautjes die topman Feike Sijbesma begin dit jaar deed. Zo is DSM in april begonnen met het terugkopen van 1 miljard euro aan eigen aandelen. Daardoor zijn minder stukken op de markt verhandelbaar, wat de prijs van een aandeel DSM opstuwt. Ook gaat het dividend over 2018 met 25 procent omhoog, zei Sijbesma. Beleggers blij.

Komende donderdag maakt het chemieconcern bekend hoe de eerste zes maanden van dit jaar zijn verlopen. Analist Fernand de Boer van Degroof Petercam let bij de publicatie van de cijfers in het bijzonder op de prestaties van de materialentak, ofschoon die tot nu toe goeddeels ongeschonden bleef. „De marktomstandigheden zijn er niet makkelijker op geworden. Met de auto- en bouwsector gaat het nog altijd minder goed.” Tot nu toe raakt het DSM niet, maar „kunnen ze dat volhouden?”

Hoe dan ook, voor de belegger blijft DSM een goede langetermijninvestering, zegt zowel Watson als De Boer. Dat heeft voor een deel te maken met veelbelovende duurzame producten die het ontwikkelt, zoals visvoer op basis van algenolie, en coatinghars op waterbasis. Maar het komt ook doordat twee derde van DSM’s omzet uit de voedingsmiddelentak komt. En die divisie, zegt Watson, is minder gevoelig voor slechtere tijden. Watson: „Als het economisch wat minder gaat, stel je de aankoop van een nieuwe auto misschien uit. Maar eten? Dat moet iedereen.”