Blauw-zilver is niet alleen van Red Bull

De energiedrankfabrikant krijgt niet het alleenrecht op de kleurencombinatie blauw en zilver, zo oordeelde het Europese Hof van Justitie.

Drie blikjes Red Bull in de kleurencombinatie blauw en zilver.
Drie blikjes Red Bull in de kleurencombinatie blauw en zilver. Getty Images

Red Bull krijgt niet het alleenrecht op de kleuren blauw en zilver. Het gebruikt die kleuren in reclames en op verpakkingen. Een claim van de energiedrankfabrikant om alle mogelijke blauw-zilveren combinaties, met een verdeling van 50 procent per kleur, vast te leggen, is maandag afgewezen door het Europese Hof van Justitie. Zo meldt persbureau ANP.

Die uitspraak vormt het sluitstuk van een langlopende serie rechtszaken. Sinds 2012 probeert Red Bull de kleuren blauw en zilver als merk te registreren. Eerst richtte het zich daartoe tot het Europees Merkenbureau en daarna tot het Gerecht van de Europese Unie. Beide beoordeelden het verzoek als onvoldoende „onderscheidend”. Het Europese Hof van Justitie was de laatste instantie waarbij het bedrijf in beroep kon gaan.

Alleenrecht op rode schoenzolen

Een kleur als handelsmerk registeren is lastig. Vorig jaar is het schoenenontwerper Christian Louboutin wel gelukt. Nu heeft hij het alleenrecht op het produceren van schoenen met een rode zool.

Oostenrijker Dietrich Mateschitz lanceerde Red Bull, een van oorsprong Thaise drank, op de Europese markt in 1987. Het merk is bekend van marketingactiviteiten zoals de Red Bull Air Race World Series, de Red Bull Crashed Ice en de Formule 1-teams Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso. Red Bull is tegenwoordig verkrijgbaar in 171 landen en het heeft 12.239 werknemers in dienst.