Storing op Schiphol voorbij, eerste vliegtuigen bijgetankt en vertrokken

Het systeem waarmee de vliegtuigen worden bijgetankt werkte urenlang niet, waardoor 180 vluchten werden geannuleerd. Het probleem lijkt nu verholpen.

Borden in de vertrekhal van Schiphol staan woensdag vol met vluchten die wegens de storing zijn geannuleerd.
Borden in de vertrekhal van Schiphol staan woensdag vol met vluchten die wegens de storing zijn geannuleerd. Foto Ramon van Flymen/HH

De storing in het systeem voor brandstoftoevoer op Schiphol lijkt woensdagavond opgelost. Sinds woensdagmiddag konden vliegtuigen niet bijgetankt worden, waardoor 180 vluchten, waarop duizenden reizigers zouden meevliegen, geannuleerd werden. Volgens Schiphol zijn de eerste toestellen inmiddels bijgetankt en opgestegen.

Deze woensdagavond zullen volgens een woordvoerder alleen vluchten die nog niet waren geannuleerd vertrekken. Uit voorzorg zet Schiphol veldbedden neer voor gestrande reizigers die niet van het vliegveld af kunnen. De meeste passagiers worden door hun luchtvaartmaatschappij ondergebracht in een hotel.

Welke gevolgen de storing donderdag nog zal hebben voor het vliegverkeer, durft Schiphol niet te zeggen. Een woordvoerder zegt dat de luchthaven „druk bezig” is dat uit te zoeken. „We houden rekening met verschillende scenario’s.”

De storing begon om 13.00 uur. Anderhalf uur daarna kwamen de eerste vliegtuigen bij de gate zonder brandstof te staan. Rond 21.00 uur liet Schiphol weten dat het brandstofsysteem „geleidelijk en voorzichtig” weer werd opgestart. Volgens de woordvoerder is het technische probleem in principe verholpen. „Maar we gaan het nog wel extra goed in de gaten houden.”

Ondergrondse tanks

KLM zei eerder op woensdagavond dat het zijn vliegschema op donderdag „gefaseerd” zal hervatten. Er kunnen dan nog altijd vluchten uitvallen. KLM moest woensdag al de meeste vluchten schrappen van alle maatschappijen die vanaf Schiphol vliegen.

Schiphol zegt dat het euvel zich bevond in het systeem van het bedrijf Aircraft Fuel Supply, dat door Schiphol wordt ingezet om vliegtuigen bij te tanken. Toestellen worden op Schiphol meestal bijgevuld met kerosine uit ondergrondse brandstofleidingen bij de gates. Waar in dit proces het misging, zegt Schiphol niet te weten. De hitte had volgens een woordvoerder niets te maken met het technische probleem.

De storing viel precies in de drukke zomervakantieperiode. Op de site van Schiphol was woensdagmiddag te zien dat de luchthaven een „piekdag” verwachtte in de vertrekhallen. Om de drukte in het hoogseizoen op te vangen, zet Schiphol extra personeel in, zijn er drieduizend extra parkeerplaatsen aangelegd en staan er 24 uur per dag monteurs paraat om storingen op te lossen.

Twitter avatar Schiphol Schiphol There may be delays at Schiphol today which were caused by a fault in the Aircraft Fuel Supply system. Please account for extra time on your journey. https://t.co/kGrfO8GNnA

Correctie (26 juli 2019): In een eerdere versie van dit artikel stond dat de vliegtuigen worden bijgetankt vanuit een ondergrondse tank bij de gate. Dat is onjuist, het gaat om ondergrondse leidingen vanuit een tank die elders staat. De fout is hierboven verbeterd.