Brieven

Brieven 24/7/2019

Boris Johnson (1)

Bluft hij of is hij serieus?

Het zal spannend worden. Na woensdag moet Boris Johnson kiezen: vrede of oorlog? (22/7). Wat gaat Johnson doen? Besluit de hielenlikker, zoals politiek commentator van de Financial Times, Philip Stephens (Een ‘speciale relatie’ van knecht en meester, 22/7) hem noemt, tot een militaire confrontatie met Iran, daartoe onder druk gezet door zijn ‘baasje’ Trump, om daarmee een voor Engeland voordelige handelsdeal te krijgen? Of kiest hij eieren voor zijn geld en besluit hij tot een diplomatieke oplossing, waarbij hij het risico loopt door Trump te worden gekoeioneerd? Hoe dan ook, Johnson zal een keuze moeten maken, en die zal uitwijzen wat we van deze opportunist in de toekomst kunnen verwachten. Is hij slechts een bluffer of moeten we hem serieus nemen?

Ik hoop het eerste.

Boris Johnson (2)

Onrealistische kop

De openingskop Na woensdag moet Johnson kiezen: vrede of oorlog, zit los van het dreigend karakter, behoorlijk naast de huidige geopolitieke en diplomatieke realiteit.

Het VK steunt nog immer de nucleaire deal gesloten met Iran en voegt zich niet bij de VS van Trump. Oorlog is ver weg. De tekst onder de openingskop is veel realistischer („Premier May heeft geen politieke macht meer, Boris Johnson is nog geen premier. Iran benut nu het Britse interregnum volop.”) en geeft prima een deel van het diplomatieke spel weer dat thans gaande is.

Sprezzatura

Hier geen modieus gedoe

Recensent Gijsbert van der Wal is teleurgesteld door de tentoonstelling ‘Sprezzatura’ in het Drents Museum (De beloofde losheid is ver te zoeken op ‘Sprezzatura’, 18/7). Hij drukt dit uit met zinsneden als „tevergeefs zoeken naar ongewone details of boeiend geschilderde stukken” en „zelfs de interessantste schilders komen niet los van een benauwde kunstopvatting”. Mijn indruk in Assen was het tegenovergestelde. Een verademing, te midden van veel modieus gedoe in Nederland. Meesterlijke schilderijen met ‘sprezzatura’ geschilderd (zie Palizzi), qua stijl variërend tussen realisme en impressionisme (Zandomeneghi). Welk van onze zogenaamd belangrijke musea durft de vooroordelen over deze periode opzij te zetten en met een grote tentoonstelling aandacht te besteden aan de Nederlandse schilderkunst uit die tijd?

Balans

Dit is heel slecht advies

In het artikel Draag slippers, en poets op één been (22/7) over ouderen die vallen en manieren om dat te voorkomen, wordt gesuggereerd dat balans meer zekerheid geeft. Dat klopt, maar je verkrijgt die niet door de genoemde oefeningen, en dan doel ik met name op het tandenpoetsen op één been. Ik behoor zelf tot de ‘ouderen’, hoewel ik mezelf gelukkig kan prijzen met mijn goede balans. Sinds mijn pensioen ben ik actief als mondzorgcoach in vijftig verzorgings- en verpleeghuizen. Goede mondverzorging is voor kwetbare ouderen niet eenvoudig en is zéker niet te combineren met op één been staan. Een verkeerd en zelfs gevaarlijk advies dus. Het zou goed zijn om hier in uw krant op terug te komen.


vijftig jaar mondhygiënist, docent en mondzorgcoach

Zomeravondgesprek

Ondermijn je plan niet

In het Zomeravondgesprek „Ik heb in Afrika alleen op kokosnoten geschoten” (20/7) spreken Jaap Korteweg en Louise Fresco onder andere over duurzaamheid. Als Fresco eindelijk tot een baanbrekende oplossing komt – „privétransport verbieden en het kindertal reduceren” – worden die plannen door haarzelf direct ondermijnd: „maar dat wil je niet”. Wie wil dat niet? Ik ben met niets anders bezig dan zoveel mogelijk het openbaar vervoer nemen en heb zeer bewust mijn nageslacht beperkt tot het aantal waartoe ook de optelsom van mij en mijn vrouw leidt (twee dus).


cardioloog

Correcties/aanvullingen

Egyptisch Museum

Wifi voor Egyptisch Museum (CS, 18/7, p. C6) is geschreven door Emma van der Zalm, niet Renate.