Instagram wil likes minder belangrijk maken

Het platform wil minder een populariteitswedstrijd worden. Gebruikers kunnen straks misschien niet meer zien hoeveel ‘likes’ andersmans foto’s krijgen.

Uit veel grote studies bleken de afgelopen jaren negatieve effecten op het psychische welzijn van gebruikers van Instagram.
Uit veel grote studies bleken de afgelopen jaren negatieve effecten op het psychische welzijn van gebruikers van Instagram. Foto Tingshu Wang

Instagram wil zijn platform minder laten draaien om de hoeveelheid ‘likes’. Het sociale medium laat geselecteerde groepen gebruikers alleen nog zien hoeveel likes hun eigen foto’s hebben gekregen, en niet meer hoe goed andermans foto’s scoren. Na een eerdere test in Canada in mei breidt Instagram experimenten uit naar Australië, Japan, Ierland, Italië, Brazilië en Nieuw-Zeeland. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.

De test moet de druk van gebruikers verlichting verlichten die het platform voor sommigen is geworden. Uit veel grote studies bleken de afgelopen jaren negatieve effecten op het psychische welzijn van gebruikers. Instagram komt bij dit soort onderzoeken steevast uit de bus als sociaal medium waar de sociale druk om geliefd te zijn en zoveel mogelijk likes en volgers te verzamelen bijzonder sterk aanwezig is.

Een woordvoerder van de Australische tak van Instagram vertelde donderdag dat het onzichtbaar maken van andermans likes de druk enigszins moet verlichten. „Zodat gebruikers zich kunnen richten op het delen van dingen waar ze écht van houden.” Op basis van deze experimenten bepaalt Instagram of het deze maatregel daadwerkelijk, wereldwijd gaat doorvoeren. Zakelijke gebruikers en professionele influencers kunnen zichzelf overigens nog wel met anderen vergelijken.

Ook bij andere socialemediaplatforms wordt discussie gevoerd over de grote rol van populariteitsmetertjes. Eind vorig jaar zei Ev Williams, mede-oprichter van Twitter, dat het prominent tonen van het aantal volgers ‘verwoestend’ heeft gewerkt op het platform. „Daardoor werd het een spel dat draait om populariteit.”