Recensie

Recensie Film

Wordt het een bruiloft of een bomgordel?

Komedie Salam wordt scriptschrijver bij de Palestijnse soap ‘Tel Aviv on Fire’ – maar zijn geheime ghostwriter is een Israëlische militair.

Kais Nashif (links) en Yaniv Biton als Salam en Assi in ‘Tel Aviv on Fire’.
Kais Nashif (links) en Yaniv Biton als Salam en Assi in ‘Tel Aviv on Fire’.

Een komedie over het Israëlisch-Palestijns conflict? Lastig maar niet onmogelijk, bewijst Tel Aviv on Fire van de Palestijns-Israëlische regisseur Sameh Zoabi, een komedie die nooit vervalt in galgenhumor of sarcasme. Zoabi’s sterke uitgangspunt: soapseries verenigen de wereld.

Tel Aviv on Fire is de naam van een Palestijnse soap die ook in Israël in trek is. Sukkelaar Salam, een Israëlische Palestijn, passeert dagelijks een checkpoint op weg naar Ramallah, waar de show wordt opgenomen. Hij controleert de Hebreeuwse dialogen: als Israëlische Palestijn kent hij de ‘taal van de onderdrukker’ die taboe is in Gaza. Maar de soap speelt anno 1967 in Tel Aviv, waar Palestijnse spion Manal onder het alias Rachel de Israëlische generaal Yehuda geheimen tracht te ontfutselen. Tot ze voor hem valt en verscheurd raakt tussen liefde, volk en plicht.

Lees ook een interview met regisseur Sameh Zoabi over ‘Tel Aviv on Fire’

Die wending neemt de soap althans als de Israëlische kapitein Assi zich ermee gaat bemoeien. Zijn echtgenote is weg van de soap, hij heeft talent voor dialogen en helpt Salam als ghostwriter op weg om scenarioschrijver te worden. Dat heeft een prijs: Assi eist steeds dwingender pro-Israëlische wendingen. Hoe verkoopt Salam dat aan zijn oom, de producer van de soap, en diens Arabische financiers? De één wil een bruiloft, de ander een bomgordel.

In Tel Aviv on Fire laveert de innemende Salam steeds soepeler door het mijnenveld: tussen Assi en oom, Israël en Palestina, liefje Mariam en actrice Tala. „Er moet toch iets zijn tussen bommen en capitulatie in”, verzucht hij. En dat bewijst de in warm krijtlicht gefilmde soap Tel Aviv on Fire.