In beeld

5 jaar na vlucht MH17

Vijf jaar geleden, donderdag 17 juli om 15.20 uur Nederlandse tijd, crashte een Boeing van Malaysia Airlines boven het oostelijke deel van Oekraïne. Het toestel, met vluchtnummer MH17, werd neergehaald door een Russische Boekraket. Alle 298 inzittenden, onder wie 196 Nederlanders, kwamen om. De bemanning van het luchtafweerwapen zag het verkeersvliegtuig vermoedelijk bij vergissing aan voor een militair toestel van strijdkrachten van Oekraïne, waartegen de Russisch georiënteerde separatisten streden. Justitie vervolgt vier mannen, zo werd vorige maand bekend. Zij worden beschuldigd van moord. Het proces begint op 9 maart volgend jaar op Schiphol.

Smeulende en brandende resten van de Boeing 777-200 van Malaysia Airlines. Het toestel vloog van Amsterdam naar Kuala Lumpur toen het neerstortte nabij het dorpje Hrabove in Oost-Oekraïne.
Foto Pierre Crom
Vlucht MH17 werd op tien kilometer hoogte geraakt. Sommige delen van het toestel werden volledig verbrand, andere bagage bleef vrijwel intact.
Foto Pierre Crom
De resten van het wrak lagen over een groot gebied verspreid. Een stuk van de romp van de Boeing werd een week na de ramp in een bos aangetroffen.
Foto Pierre Crom
Bijna twee weken na de ramp fietsen omwonenden langs de plaats van de crash.
Foto Pierre Crom
In de dagen na de ramp zochten omwonenden naar stoffelijke resten van passagiers in een veld met zonnebloemen. Van enkele slachtoffers is niets terug gevonden.
Foto Pierre Crom
De verslagenheid in Nederland was groot; bijna iedereen leek wel iemand te kennen die bij de ramp was betrokken. Op Schiphol, bij vertrekhal 3, ontstond een bloemenzee.
Foto Robin van Lonkhuijsen / ANP
In Nieuwegein werd in 2017 een muur met duizenden knuffels ingericht, tijdens de jaarlijkse herdenking van de ramp.
Foto Michael Kooren / ANP
Medewerkers van KLM nemen op Schiphol een minuut stilte in acht, tijdens de dag van nationale rouw, zes dagen na de crash.
Foto Olaf Kraak / ANP
De eerste kisten van de lichamen van slachtoffers worden op de luchthaven van Charkov, Oost-Oekraïne, overgebracht naar een militair transportvliegtuig, voor de repatriëring naar Nederland.
Foto Pierre Crom
De rouwstoet met de eerste kisten, gadegeslagen door duizenden mensen, rijdt over de snelweg A2 bij Boxtel naar Hilversum.
Foto: David van Dam
Bewoners van de rampplaats Hrabove nemen deel aan een processie ter herdenking aan de slachtoffers, twee weken na de ramp.
Foto Pierre Crom
De eerste wrakstukken werden in november geborgen, in velden met verdorde zonnebloemen.
Foto Pierre Crom
De berging van de eerste wrakstukken op de plaats van de crash, vier maanden na de ramp, in de omgeving van Hrabove.
Foto Pierre Crom
Onder begeleiding van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) worden geborgen wrakstukken op transport gesteld.
Foto Pierre Crom
Een trein met geborgen wrakstukken is op weg naar Charkov, eind november 2014
Foto Pierre Crom
Ruim een jaar na de ramp, oktober 2015, presenteerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid op vliegbasis Gilze-Rijen een reconstructie van het vliegtuig, op basis van de gevonden wrakstukken. Conclusie: de Boeing was neergehaald door een Russische Boekraket, het overgrote deel van de passagiers was op slag dood.
Foto Robin van Lonkhuijsen / ANP
De gereconstrueerde cockpit. De kop van de Boekraket is volgens de Onderzoeksraad op vier meter boven de punt van de neus van het vliegtuig aan de linkerzijde van de cockpit ontploft, en vervolgens zijn de deeltjes uit de raketkop ingeslagen.
Foto Robin van Lonkhuijsen / ANP
Een herdenkingsmonument voor de slachtoffers in Rozsypne, een dorp nabij de crashplaats, een jaar na de ramp.
Foto Pierre Crom