Cao-overleg tussen KLM en bonden geklapt

De bonden voor piloten, cabine- en grondpersoneel willen niet verder praten met KLM. Zij vinden het loonbod van de luchtvaartmaatschappij te laag.

KLM is met 33.000 werknemers een van de grootste private werkgevers van Nederland.
KLM is met 33.000 werknemers een van de grootste private werkgevers van Nederland. Foto iStock

Het cao-overleg tussen KLM en de vakbonden is donderdag vastgelopen. Onderhandelaars van de acht bonden voor piloten, cabine- en grondpersoneel willen niet verder praten. Ze vinden het loonbod van KLM veel te laag. KLM is “verbijsterd” en noemt de stopzetting van het overleg “onnodig en onbegrijpelijk”. De patstelling kan leiden tot stakingsacties deze zomer of in het najaar.

Het streven was om vrijdag, op de laatste werkdag voor de bonden, een akkoord op hoofdlijnen te sluiten. De eisen van de bonden en het bod van KLM liggen echter te ver uit elkaar. De bonden willen dat de werknemers meer profiteren van de goede resultaten van KLM. Volgens KLM zijn de financiële reserves echter klein en is het noodzakelijk om te kunnen blijven investeren.

KLM is met 33.000 werknemers een van de grootste private werkgevers van Nederland. De cao-onderhandelingen begonnen in mei, onder leiding van een onafhankelijk voorzitter. Voor het eerst onderhandelen alle bonden gezamenlijk, voor de drie ‘domeinen’ tegelijk: cockpit, cabine en grond.

In het voorstel van KLM gingen de lonen per 1 juli 2019 met 1 procent omhoog en per 1 april 2020 met nog eens 1,25 procent. Vanaf het afsluiten van de cao tot eind dit jaar krijgen werknemers eenmalig 100 euro per maand, wat volgens de KLM-directie neerkomt op gemiddeld 2,6 procent erbij. Afhankelijk van de financiële resultaten komt daar, los van de cao, een winstdeling bij. De laatste vier jaar is er een winstdeling uitgekeerd.

Handtekeningen

De VNC, vakbond voor cabinepersoneel, noemt het bod van KLM “schofferend richting de achterban”. Volgens de cabinebond komt het “cynische loonbod” neer op een structurele loonsverhoging van 1,35 procent per jaar (bij een looptijd van twintig maanden). Het landelijk gemiddelde ligt op bijna 3 procent. De bonden begonnen de onderhandelingen met eisen rond 4 procent loonsverhoging.

In een verklaring over het stopzetten van de onderhandelingen zegt FNV Luchtvaart: “Indien KLM niet met een beter bod over de brug komt, sluit FNV Luchtvaart acties in de nabije toekomst niet uit.” De FNV, die zowel grond- als cabinepersoneel vertegenwoordigt, bood KLM maandag 1.500 handtekeningen aan met een oproep om met een beter bod te komen. De FNV wil ook dat KLM meer flexwerkers in vaste dienst neemt en de werkdruk verlicht.

Vanaf 2015 maakte KLM afspraken met de bonden over productiviteitsverhoging, en richtte het bedrijf zich op kostenverlaging. De resultaten zijn daardoor verbeterd. Onder meer door stijgende olieprijzen en overcapaciteit is 2019 echter een moeilijk jaar voor de mondiale luchtvaart. KLM boekte een verlies van 56 miljoen euro in het eerste kwartaal. Op 31 juli worden de cijfers van het tweede kwartaal gepubliceerd.