Minister presenteert voorwaarden waaronder Stint weer weg op mag

Als de RDW de nieuwe Stint goedkeurt, kan de elektrische bolderkar volgend schooljaar de weg weer op. Bestuurders van de Stint moeten voortaan zeker achttien jaar zijn.

Een Stint aan een ketting.
Een Stint aan een ketting. Foto Bart Maat/ANP

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) heeft woensdag de voorwaarden bekendgemaakt waaronder de Stint vanaf volgend schooljaar weer gebruikt mag worden op de openbare weg. In een Kamerbrief schrijft ze dat de bestuurder voortaan zeker achttien jaar moet zijn en een rijvaardigheidstraining gevolgd moet hebben.

Ook moet hij of zij veilige routes nemen met de elektrische bolderkar, denk daarbij aan wegen met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Die afspraken is minister Van Nieuwenhuizen overeengekomen met de kinderopvangbranche. Nieuw is ook dat de bolderkarren tijdelijk tien in plaats van acht personen mogen vervoeren. Dat is een wens van de kinderopvangbranche, waar het gebruikelijk is om met groepen van tien te werken.

Onafhankelijke commissie

Een onafhankelijke commissie gaat toezien op de naleving van deze afspraken. Het is nog niet zeker dat de Stint daadwerkelijk weer de weg opgaat. Eerst moet de fabrikant de elektrische bolderkar nog laten keuren door de toezichthouder RDW en de Stint moet aangewezen worden als bijzondere bromfiets.

Een woordvoerder van Van Nieuwenhuizen zegt dat het maximumaantal passagiers op de Stint teruggaat naar acht als er een toelatingskader voor bijzondere bromfietsen in werking treedt. Dat wordt niet voor 2020 verwacht. Ook wordt dan een rijbewijsplicht gekoppeld aan het besturen van de Stint, zegt de woordvoerder.

De Stint raakte in opspraak en werd uiteindelijk verboden nadat bij een dodelijk ongeval in Oss vorig jaar vier kinderen om het leven kwamen. De elektrische bolderkar kwam op het spoor terecht en werd geraakt door een trein.

Eigenaar Stint: het blijft spannend

Edwin Renzen, de eigenaar van Stint Urban Mobilty, hoopt dat de Stint na de zomervakantie weer kan worden ingezet door de eerste kinderdagverblijven. ,,Het blijft spannend’’, zegt hij. ,,We zitten nog steeds in het testtraject.’’ Er moeten nog verschillende certificaten worden behaald. ,,We weten pas zeker dat we het halen als dat ding op de stoep van de kinderopvang staat.’’

Renzen maakt zich vooral zorgen over eventuele vertraging in het proces vanwege de zomervakantie. ,,Als er nog iets veranderd moet worden aan de Stint, loopt het meteen erg uit. Veel fabrieken zijn dicht, denk bijvoorbeeld aan een leverancier van boutjes en moertjes.’’

De afgelopen maanden ontwierpen zijn werknemers een heel nieuw Stint-model om aan de actuele wet- en regelgeving te voldoen. Alleen de bak en een deel van het frame zijn opnieuw in gebruik genomen. Volgens Renzen zijn de ombouwkosten per vervoersmiddel 2.500 euro. ,,Eerder had de Stint de bedieningsfuncties van een bakfiets, nu is het een soort motorfiets met veel meer knoppen.’’

De huurprijs van een Stint gaat daarom omhoog: het was 200 euro per maand maar dat wordt 250 euro. Voordat de Stint van de weg werd gehaald waren er 2.750 in gebruik. Dertig kinderopvangverblijven zegden sindsdien hun abonnement op, omdat zij een ander vervoersmiddel hebben. ,,Ik hoop dat al onze klanten aan het einde van dit jaar hun Stint weer terug hebben.’’ Woensdag heeft Renzen de kinderopvangen gemaild over nieuwe rijtrainingen, die gepland worden vanaf eind juli.