In beeld

Na tachtig jaar stopt Volkswagen met de cultauto Kever

De laatste Volkswagen Kever rolt in juli van de band in Mexico. Het iconische autootje dat in 1938 werd geïntroduceerd in nazi-Duitsland, groeide in de jaren zestig in de Verenigde Staten uit tot een symbool van de protestcultuur en werd uiteindelijk een cultobject. In 1997 werd de 'New Beetle' geïntroduceerd, sinds 2003 was dat het enige model dat nog in productie was. We nemen je in veertien foto's mee langs de geschiedenis van de Kever.
Adolf Hitler inspecteert een van de eerste Volkswagen Kevers op 26 mei 1938 bij de Volkswagenfabriek in Wolfsburg. Rechts naast Hitler staat de ontwerper van het voertuig: Ferdinand Porsche.
Foto Newscom
Ter gelegenheid van de 500.000ste Kever die geproduceerd werd na de Tweede Wereldoorlog, organiseerde Volkswagen een potje 'keverroulette' op 7 juli 1953. Tien rode en groene kevers, genummerd van nul tot tien, staan in het midden van de enorme speelschijf.
Foto Henry Brueggemann/AP
De Kever was, naast zijn bijzondere uiterlijk, onder andere populair vanwege zijn lage gewicht. "Als je benzine op is, is hij gemakkelijk te duwen", stond er onder een Kever-advertentie voor de Amerikaanse markt in 1962. Een andere slogan was: "Denk klein".
Foto EPA
Vier vrouwelijke pompbedienden in het West-Duitse Deidesheim in 1954.
Foto Albert Riethausen/AP,
Een kettingsbotsing in het Westelijk Havengebied in Amsterdam in 1964. Niemand raakte gewond, maar er was veel blikschade.
Foto Ton Schutz/ANP
De Volkswagenfabriek in Wolfsburg in West-Duitsland produceerde negenhonderd Kevers per dag in 1954. In 2019 zijn er in totaal zo'n 24 miljoen Kevers verkocht.
Foto Albert Riethausen/AP
De parkeerplaats van de Volkswagenfabriek in Wolfsburg in 1966. In 1974 stopte deze fabriek met de productie van Kevers, op dat moment waren daar 11.916.519 Kevers gebouwd. De auto werd in eerste instantie geïntroduceerd onder de naam 'Type 1'. In de jaren zestig werd hij vernoemd naar zijn bijnaam, de Kever. Bug of Beetle, in het Engels, en Käfer, in het Duits.
Foto AP
Een Nederlandse politieagent zoekt dekking achter een politie-Kever bij een overval op het Apollohotel in Amsterdam in 1976.
Foto ANP
Het iconische autootje inspireerde ook vele kunstenaars, onder wie (hier afgebeeld) ene Anton Schaffer, een Duitse kunstenaar die de auto met gras bedekte in 1986.
Foto ANP
De Venetiaanse kunstenaar Livio de Marchi, bekend om zijn houten kunstwerken, is hier afgebeeld in zijn te water gelaten houten Kever, in 1999. Het kunstwerk is gemaakt van grenenhout. Dit was echter helemaal niet nodig geweest: de echte Kever blijft ook gewoon drijven. Alleen de motoraandrijving werkt op het water niet.
Foto ANP
In 1967 werden de eerste Kevers in de Mexicaanse fabriek in Puebla gemaakt. In 2003 werd daar de laatste Kever gemaakt van het model zoals hier afgebeeld. Sindsdien werd alleen nog de 'Nieuwe Kever'geproduceerd, het model dat in 1997 werd geïntroduceerd.
Foto Heinz Ducklau/AP
De Nieuwe Kever in Wolfsburg in 2012. Het betreft een geüpdatet ontwerp van de in 1997 geïntroduceerde moderne Volkswagen Kever.
Foto Michael Sohn/AP
De jaarlijkse bijeenkomst van de Keverclub in Israël in 2017. Er hebben zich vijfhonderd Israëlische Keverliefhebbers aangesloten bij deze club. In het Museum of Modern Art in New York werd deze maand afscheid genomen van de Kever in de vorm van een tentoonstelling: #ByeByeBeetle
Foto Oded Balilty/AP
Een meisje speelt met haar Volkswagen Kever bij de Volkswagendag in Manila in de Filipijnen in 2014.
Foto Aaron Favila/AP