Ooit afknapper nummer 1

Van de straat Van de catwalk naar onze kledingkast. Voor welke modetrends wij vallen en waarom. Deze keer: witte sokken.

Cora Bronkers & Allard Faas

Wat?

„Wat is de grootste afknapper bij een man?” Het is nog niet eens zo lang geleden dat op die vraag veel vrouwen hartgrondig antwoordden: „Witte sokken!”

Los van het feit dat dat wel een heel futiele reden is om iemand af te wijzen, is het een opvatting die volkomen is ingehaald door de tijd. Als er een kledingstuk is dat zich de laatste jaren heeft opgewerkt van verguisd tot begeerd, is het wel de witte sok. En met name de witte sportsok, voorheen nog net een tikje fouter. Modewet: juist de dingen die lang lelijk worden gevonden, worden vaak gruwelijk hip.

De opmars van de witte sok loopt parallel met die van de normcore, de trend om zo ‘gewoon’ (lees: suf) mogelijke kleding te dragen, zoals ook de seksloze mom- en dad-jeans met een hoge taille en saaie wassingen. Die begon ruim vijf jaar geleden.

De herwaardering van de sportsok kan nog met iets anders te maken hebben. Vroeger, toen de korte sneakersok nog niet bestond, was het cool om met blote voeten in sneakers te lopen. Edgy zelfs, gezien de stinkschoenen- en voeten die dat vaak tot gevolg had. Nu heel de wereld zijn enkels onbestraft kan laten zien, keren modebewuste mannen (en vrouwen) weer terug naar de hogere sok. Zo’n beetje elk sport- en streetwearmerk speelt inmiddels in op de trend. Ook erg gewild: sportsokken met logo’s van ketens als Febo en Lidl.

Cora Bronkers & Allard Faas

Wie?

Juist omdat het toen „eigenlijk niet kon” begon Timo Theeuwes (23, kok) vijf jaar geleden samen met een vriend sportsokken te dragen. Die grap is inmiddels een beetje uit de hand gelopen. Hij heeft nu sokken van wel 35 merken – uiteenlopend van Lacoste tot Febo.

Ook Rudy Aziz (30, filiaalmanager bij Bershka) droeg al witte sportsokken toen het nog geen trend was. Nu ze „heel normaal” zijn, heeft hij ze dus nog steeds aan. „Ik draag ze niet omdat het mode is, maar omdat ik het mooi vind. Het geeft een sportieve look.” Aziz heeft sportsokken van onder meer Balenciaga en Supreme.

Marlon Tummers (30, assistent-bedrijfsleider in een restaurant) draagt regelmatig sportsokken. „Het is een beetje hip, volgens mij. Ik zag het bij anderen, en dat zag er wel tof uit, en toen heb ik geprobeerd of het mij ook stond.” Zijn sokken zijn van Daily Paper, „maar ook andere Amsterdamse merken als Filling Pièces en Olaf Hussein hebben ze”.

De witte sokken in sportslippers van Friso Blankevoort (37, grafisch ontwerper) zijn „niet echt een stijlstatement”: hij had ze even aan om een boodschap te doen. Blankevoort draagt wel sneakers met sokken. „Ik heb liever hogere sokken in een kleur die bij de rest past dan van die korte.” Dat zijn overigens niet per se sportsokken.

Timo Theeuwes, Rudy Aziz, Marlon Tummers & Friso Blankevoort Cora Bronkers & Allard Faas