Een magische pasjeshouder

Ontmanteld Wat openbaart zich als je een bekend Nederlands product demonteert? Deze keer: Secrid pasjeshouder.

Peter Lipton

Nood maakt creatief. Door de financiële crisis zat het industrieel ontwerpbureau van René van Geer (1961) eind 2008 zonder opdrachten. Met zijn vrouw Marianne en ontwerper Paul van Diepen formuleerde Van Geer zelf een opdracht: laten we een moderne portemonnee ontwerpen, een pasjeshouder.

De Amerikaanse illusionist David Copperfield was hun inspiratiebron. Zoals hij toverde met speelkaarten, zó moest hun ontwerp worden: met één magische beweging wilden ze de betaalkaarten uit hun houder laten komen.

Negen maanden en vele proefmodellen later, presenteerden de drie in oktober 2009 de eerste Secrid Cardprotector. Dat gouden idee groeide in minder dan tien jaar uit in een bedrijf dat 450 banen creëerde. In zeventig landen verkoopt het Haagse bedrijf dit jaar 2,5 miljoen pasjeshouders en portemonnees, goed voor een omzet van 50 miljoen euro. En dat is nog maar het begin, voorspelt Van Geer. „Als we de groei weten te managen, kunnen we nog veel groter worden.”

De aluminium pasjeshouder (verkoopprijs 24,95 euro) is volledig ‘Made in Holland’. Het assembleren van de zeven onderdelen kost minder dan een minuut en gebeurt in sociale werkplaatsen. Het ontwerp is steeds verder verfijnd, zegt Van Geer. „Een leek ziet vermoedelijk geen verschil, maar de onderdelen zijn in de loop der jaren op zeker 25 punten verbeterd. Een scherp randje is net iets minder scherp, het veertje een stukje steviger. Door veel houders te verkopen, leer je de achilleshiel van een ontwerp kennen.”

De aluminium behuizing biedt bescherming tegen digitaal zakkenrollen. Bijzaak, zegt Van Geer. „Wij verkopen geen angst maar een mooi product. Betalen is met onze pasjeshouder een leuke handeling geworden. Van over de hele wereld ontvangen we fanmail – ja, voor een portemonnee!”

Dagelijks ontdekt het bedrijf illegale kopieën. Vier werknemers zijn continu in de weer met het beschermen van het auteursrecht. Alle vervalsingen van de markt krijgen, lukt niet. Van Geer met een lach: „Het wordt nooit nul, dat is een fact of life.”