Hema breidt uit naar Verenigde Staten en Canada

Het bedrijf gaat samenwerken met supermarktgigant Walmart, maar wil in Canada ook eigen winkels openen.

Een filiaal van de Hema.
Een filiaal van de Hema. Foto Koen van Weel/ANP

Winkelketen Hema breidt uit naar Noord-Amerika. Het Nederlandse bedrijf gaat in de Verenigde Staten en Canada samenwerken met supermarktketen Walmart, zo kondigde Hema woensdagmorgen aan. In de Verenigde Staten zullen de producten van Hema vanaf deze zomer te koop zijn in de webshop van Walmart. In Canada opent het bedrijf ook fysieke winkels.

Nog dit najaar hoopt Hema in enkele van de grootste Canadese filialen van Walmart zogeheten shop-in-shops te openen, kleine winkels binnen de grote supermarkten. Daarnaast heeft Hema met een andere partner plannen eigen winkels te openen in Canada, allemaal in de regio rond Toronto. Om hoeveel winkels het gaat, kan een woordvoerder niet zeggen. „We beginnen nu gewoon. Maar het plan is wel om binnen afzienbare tijd uit te breiden naar vijftig winkels.”

In de webwinkel van Walmart gaat Hema voorlopig alleen huishoudelijke producten verkopen, aldus de zegsman. „Denk aan dingen die leuk zijn om je huis op te leuken: handdoeken, kussenslopen, kandelaars.” De winkeltjes in de Canadese Walmarts en de zelfstandige filialen krijgen een breder assortiment, vergelijkbaar met dat van de winkels in Frankrijk en Duitsland.

Ambitieuze plannen

De samenwerking met Walmart vloeit voort uit de ambitieuze strategie die Hema voert sinds de overname door miljardair Marcel Boekhoorn in oktober 2018. Hema wil, veel sneller nog dan onder de vorige eigenaar Lion Capital, uitgroeien tot een internationale keten. Vorig jaar opende het al zijn eerste winkel buiten Europa, in de Verenigd Arabische Emiraten. In het eerste kwartaal volgde de eerste winkel in Qatar.

Na elf jaar onder het juk van durfinvesteerder Lion Capital was er eind vorig jaar opeens een koper voor Hema: miljardair Marcel Boekhoorn. Lees ook de reconstructie over hoe die redding tot stand kwam.

Hema moet in de toekomst niet meer alleen een winkelketen zijn, legde topman Tjeerd Jegen eind vorig jaar uit in een interview met NRC. Het bedrijf moet in de eerste plaats uitgroeien tot een „internationaal merk”, dat in eigen winkels te koop is, maar ook bij andere ketens. In het buitenland worden de producten van Hema daarom verkocht onder de merknaam ‘Hema Amsterdam’. „Door de nadruk te leggen op haar Nederlandse oorsprong kan HEMA zich in Noord-Amerika nog beter onderscheiden”, aldus het bedrijf in een toelichting.

Meer omzet, door meer winkels

Inmiddels heeft Hema (1,3 miljard euro omzet, ruim 19.000 werknemers) meer dan 750 winkels in tien landen. In de eerste maanden van dit jaar opende het bedrijf zes nieuwe, meldt Hema in de kwartaalcijfers, die woensdag eveneens werden gepubliceerd. De omzet steeg in die periode met 2,5 procent naar 298,7 miljoen euro. Het verlies steeg van 6 miljoen naar 10,7 miljoen euro.

Eind vorig jaar sprak NRC met topman Jegen over het lange verkoopproces van Hema en de redding door Boekhoorn. „Ik vroeg me af: ben ik wel de juiste man voor Hema?”

Dat de omzet van Hema oploopt, is overigens vooral aan al die nieuwe winkels te danken. De inkomsten uit filialen die meer dan een jaar open zijn, lopen al een tijdlang terug. Volgens topman Tjeerd Jegen gaat aan die trend nog dit kwartaal een einde komen. In de eerste twee maanden van het tweede kwartaal ligt de vergelijkbare omzet juist hoger dan een jaar geleden, zegt hij in een verklaring.