Recensie

Recensie Film

De kijker blijft expres onwetend in politieke thriller ‘El Reino’

Thriller Manuel López-Vidal is in de lokale politiek een goudhaantje, maar wordt door zijn partij geslachtofferd als grootschalige corruptie dreigt uit te lekken.

Gallardo (David Lorente, links) en Manuel López-Vidal (Antonio de la Torre) in ‘El Reino’.
Gallardo (David Lorente, links) en Manuel López-Vidal (Antonio de la Torre) in ‘El Reino’.
    • Sabeth Snijders

Tijdens El Reino heb je regelmatig het gevoel dat je belangrijke informatie hebt gemist. Tot je beseft dat niet weten wie handjeklap heeft gedaan met wie in deze Spaanse politieke thriller bijdraagt aan het verhaal. Het is niet nodig te begrijpen hoe het exact zit met de weggesluisde Europese subsidies en andere witteboordencriminaliteit waarover wordt gekonkelfoesd. Want weet de gemiddelde burger ooit echt wat er gebeurt in de lokale en landelijke politiek? De film kreeg in thuisland Spanje zeven Goya’s, de Spaanse Oscars, en raakt er dus een gevoelige snaar.

De camera zwerft in El Reino meer dan twee uur nerveus rond hoofdpersoon Manuel López-Vidal (Antonio de la Torre) terwijl een clubachtige beat de spanning kunstmatig opdrijft. López-Vidal is in de lokale politiek een goudhaantje, maar wordt door zijn partij geslachtofferd als grootschalige corruptie dreigt uit te lekken. De gladde politicus weigert in zijn eentje ten onder te gaan en gaat op zoek naar belastende informatie over collega’s.

Wat El Reino beklemmend en intrigerend maakt is dat López-Vidal even arrogant en verrot blijkt als zijn partijgenoten. Tegelijkertijd zorgt deze keuze, in combinatie met de geringe achtergrondinformatie over wat er exact speelt, dat je soms moeilijk meeleeft met zijn wraakmissie. Gelukkig zorgt het opmerkelijke acteerwerk van De la Torre ervoor dat deze politieke dystopie toch blijft boeien.