Nieuwe Filmfondsdirecteur Bero Beyer: ervaring met films maken als producent

Merlijn Doomernik

Nieuwe Filmfondsbaas Beyer: ‘De filmwereld verandert echt heel snel’

Interview Bero Beyer De artistiek directeur van het IFFR wordt per 2020 de nieuwe baas van het Filmfonds, dat subsidiegeld verdeelt onder filmers. ‘Met zurigheid kom je er niet,’ zegt Beyer over de onvrede over het fonds.

Bero Beyer (49) wordt vanaf 1 maart 2020 de nieuwe directeur van het Filmfonds, dat de Nederlandse filmgelden verdeelt. Het is de belangrijkste positie in de Nederlandse filmsector.

Beyer is sinds 2015 artistiek directeur van het International Film Festival Rotterdam (IFFR); komend jaar wordt zijn vijfde en laatste editie. Vanaf 3 oktober, als de huidige directeur Doreen Boonekamp van het Filmfonds terugtreedt, neemt Peter Schrurs, voormalig directeur van de VPRO, de zaken waar als interim-directeur.

Anders dan zijn voorgangers heeft Beyer ervaring met het maken van films. Hij verdiende zijn sporen als filmproducent, het grootste succes van zijn bedrijf Augustus Film was het voor een Oscar genomineerde Paradise Now van Hany Abu-Assad in 2005. Van 2013 tot 2015 werkte hij al twee jaar bij het Filmfonds als intendant speelfilm.

Beyer treedt aan terwijl het Filmfonds voor grote uitdagingen staat. Het Nederlandse marktaandeel, dat vooral door het succes van romkoms als Gooische Vrouwen een tijdje de 20 procent naderde, is de laatst jaren afgevlakt tot 12 procent. Internationaal speelt Nederland geen grote rol.

Enquete filmwereld

In februari bleek uit een enquête onder 292 regisseurs, acteurs en scenaristen dat men het niveau van de eigen speelfilm als ondermaatse (33 procent) dan wel gemiddelde (54 procent) ervaart. Als oorzaak werd veelal gewezen op productie- en regeldruk en ‘polderen’ door het Filmfonds, dat teveel nadruk zou leggen op format en formule.

Lees ook Nederland blijft maar romkoms maken: ‘Was ‘Hartjesland’ nou van jou of van mij?’

Beyer noemt de enquête een mooi begin. „Maar met zurigheid en vingerwijzen kom je niet ver, met zelfreflectie wel.”

Hij prijst zijn voorganger Doreen Boonekamp, die het Filmfonds bekwaam door de kredietcrisis en bezuinigingen loodste. Voor het ontvouwen van toekomstplannen of streefpercentages marktaandeel acht Beyer de tijd nog niet rijp: „De filmwereld verandert op dit moment echt heel snel.”

Hij wijst op actuele discussies over een hogere afdracht door bioscoopexploitanten, een heffing op streamingdiensten als Netflix en het overhevelen van filmgelden van het CoBo-(omroep)fonds naar het Filmfonds. „Dat zijn cruciale ontwikkelingen, waar ik nog niet op kan inspelen. Ik hoop gewoon op veel goede Nederlandse films, zowel in publieksentertainment als filmkunst. En dat we formules daarbij zoveel mogelijk vermijden.”

Correctie (2-7-2019): In een eerdere versie stond ‘Internationale Filmfonds Rotterdam’, dat moet zijn International Film Festival Rotterdam.