Kabinet presenteert definitieve maatregelen voor halvering CO2-uitstoot

De regering gaat ervan uit dat Nederland de doelen uit het klimaatakkoord van Parijs haalt. De energierekening van burgers moet met 100 euro omlaag gaan.

De ministers Schouten, Ollongren en Wiebes en staatssecretaris Van Veldhoven vrijdag tijdens de presentatie van het klimaatakkoord.
De ministers Schouten, Ollongren en Wiebes en staatssecretaris Van Veldhoven vrijdag tijdens de presentatie van het klimaatakkoord. Foto Robin Utrecht/ANP

Het kabinet heeft vrijdag de definitieve maatregelen gepresenteerd die ervoor moeten zorgen dat de CO2-uitstoot in 2030 bijna 50 procent lager ligt dan in 1990. Daarmee denkt de regering dat Nederland de doelen haalt die in 2015 zijn afgesproken in het klimaatakkoord van Parijs. De klimaatmaatregelen zijn volgens minister Eric Wiebes (Economische Zaken en Klimaat, VVD) „eerlijk, haalbaar en betaalbaar”.

De CO2-heffing voor bedrijven die eerder dit jaar werd aangekondigd, moet er volgens Wiebes voor zorgen dat de kosten van de energietransitie vooral bij bedrijven terechtkomt. „De energierekening van een gemiddeld huishouden gaat daardoor jaarlijks 100 euro omlaag”, aldus de bewindsman. Burgers die hun huis energieneutraal moeten maken, kunnen daarbij op steun van de overheid rekenen, aldus Wiebes. Er komt bijvoorbeeld een warmtefonds voor huizenbezitters, waar de regering jaarlijks 50 tot 80 miljoen euro in steekt.

Het kabinet wil consumenten ook stimuleren om elektrische auto’s te gaan kopen. Over tien jaar moeten er overwegend elektrische auto’s worden verkocht, aldus Wiebes. Die overstap maakt het noodzakelijk op termijn rekeningrijden in te voeren, aldus staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat, D66). De huidige regering zal daarover geen besluit nemen, maar het doel is wel dat automobilisten vanaf 2026 per kilometer gaan afrekenen. Dat nieuws lekte eerder deze week al uit.

‘Industrie draagt allergrootste deel’

Daarnaast moeten de land- en tuinbouw „op een andere manier gaan produceren, met minder uitstoot”, zei minister Wiebes bij de presentatie van het definitieve akkoord in Den Haag. De industrie moet volgens hem „het allergrootste deel van de klimaatuitgaven gaan dragen”. Tot 2030 zullen de plannen jaarlijks tussen de 1,6 en 1,9 miljard euro bedragen, denkt het kabinet. Een paar maanden geleden ging het Planbureau voor de Leefomgeving nog uit van 3 tot 3,9 miljard per jaar.

Lees ook: Planbureaus: één CO2-taks is de beste optie

De regeringspartijen zijn blij met het klimaatakkoord. „Dit pakket helpt de Nederlanders juist in plaats van ze te straffen. Geen rare belastingverhoging voor automobilisten, wel een warmtefonds dat mensen in de komende dertig jaar helpt met het aanpassen van hun huis”, aldus VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff. Zijn CDA-collega Pieter Heerma vindt dat het akkoord „klimaatwerkloosheid door bedrijven die naar het buitenland vertrekken, voorkomt”. Oppositiepartijen zijn sceptisch. PvdA en de Partij voor de Dieren vinden dat de maatregelen nog niet ver genoeg gaan.

Belangenverenigingen voor de mobiliteitssector RAI en Bovag vinden dat de klimaatplannen „realistisch en betaalbaar” zijn. Ook natuurorganisaties zijn naar eigen zeggen „razend enthousiast”. Natuurmonumenten zegt dat de afspraken „goed zijn voor natuur en landschap”. Belangenorganisaties van de industrie en de land- en tuinbouw hebben hun bedenkingen bij het akkoord. Zij zijn bang dat de plannen bedrijven onrendabel maken. Eerder vandaag lieten ook Greenpeace, Milieudefensie en vakbond FNV al weten niet blij te zijn met de plannen.

Waarom kiest de regering voor een CO2-heffing? In deze video leggen we het uit.