‘Van mij mag het nog veel viezer’

Blik op de inzendingen van juni, met als thema ‘Nederland eet’, door Benning en Gladkova.

De moderne aardappeleters
De moderne aardappeleters Sarina Uilenberg

Partners privé en op de werkvloer: Arjan Benning en Polina Gladkova. Samen produceren ze voedselfoto’s die je als kijker niet onberoerd laten en waarvoor ze al meerdere malen – nationaal en internationaal – werden onderscheiden (zie ook het interview met Arjan Benning van 29 mei jl.). Gezamenlijk bekeken zij de tot nu toe ingezonden foto’s van de fotowedstrijd van juni. Gladkova: „Je kan in ieder geval zien dat Nederland heel erg van het eten geniet!”

Ze zagen ook heel veel „leuke, lieve, emotionele foto’s”. Goed bedoeld, volgens Benning, maar dat zijn vaak beelden die vooral de makers zelf raken. „Dat maakt zo’n foto voor intimi uiteraard niet minder waardevol, maar de rest van de wereld kan er niet zoveel mee.” Gladkova: „Maar wel superleuk als je ziet wat mensen allemaal in elkaar zetten, hoeveel tijd ze ervoor nemen.” Toch lijken er ook veel ‘snelle’ foto’s tussen te zitten. Benning: „Dat zijn eigenlijk niet meer dan registraties, uit de heup geschoten. Mooi als eerste aanzet. Als je dat wil overtreffen, zou je ’m eigenlijk nog een tweede keer moeten maken, en dan goed.”

Karel Appel

Coen Seur

Nederland heeft in elk geval gevoel voor humor, merkten de twee. Neem het plakje kaas van Coen Seur. Benning: „Een Karel Appel-achtige Hollandse kaaskop.” Gladkova: „Je ziet het Coen doen: hij ziet aan tafel een raar plakje kaas, heeft net gelezen van de fotowedstrijd en denkt: fotograferen en opsturen! Compleet met vieze nagel.” Benning: „Zelfs het plakje kaas is smerig. Maar inhoudelijk is dit best goed gedaan. Waarschijnlijk in een split second gezien en bedacht. Als hij een student van mij zou zijn, zou ik ’m complimenteren. En dan op z’n flikker geven: en nu echt aan het werk!”

„Ha, ogenblikje…”, zegt Benning. Hij verslikt zich in z’n lach. Hij heeft Tribute to Andy Warhol van Dirk van der Plas onder ogen. „Oké, Warhol deed het niet met soepblikjes van Heinz, maar de foto blijft leuk – én roept veel vraagtekens op.” Gladkova: „Zouden de kreeften elkaar hebben vermoord? Of hebben ze gewoon met z’n tweeën het blikje leeggegeten?” Benning: „Beetje jammer dat de aandacht alle kanten op wordt getrokken; je weet niet waar je kijken moet. Je zou ’m leesbaarder moeten maken.” Gladkova: “En lekkerder. Want hij heeft wel wat viezigs.” Benning: “Van mij mag het nog veel viezer.”

Zieke geest

Legumes Arthur Feelders

Legumes van Arthur Feelders vinden ze ook „best gek”. Gladkova: „Misschien is het mijn zieke geest, maar ik zie een piemel met ballen.” Benning: „Ik zie een hondje dat door het beeld krabbelt.” Gladkova: „Of een vreemde pruik. Dat is het leuke van deze foto: door die gekke vormen kan je er van alles in ontdekken.” Benning: ‘Maar waarom een Franse titel bij het thema ‘Holland eet’? Als je je foto zo noemt, moet er een extra laag, een reden voor zijn. Naar die reden ben ik nog op zoek.”

Nog een leuke: De moderne aardappeleters van Sarina Uilenberg. „Heel herkenbaar Hollands”, zegt Gladkova. „Het is zondag, geen zin om te koken. Dus: friet!” Benning: „Het lijkt wel in scène gezet.” Gladkova: „Het is hetzelfde standpunt als de echte Aardappeleters: met de rug naar de kijker toe.” Benning: „En dezelfde beeldverhouding. Het lijkt zelfs een beetje qua licht. In het origineel zit een doorkijkje, dat zit hier ook. Een mooie persiflage.”

Hollandse gekkigheid

Marry Kramer

Plotseling een gil. Gladkova ziet een wit broodje met aardbeien op de foto Broodtrommel mee, van Marry Kramer. „Hier komt bij mij een jeugdtrauma naar boven”, zegt ze. Ze vertelt dat ze als klein meisje uit Rusland naar Nederland kwam. Toen ze na een tijdje voor het eerst bij een Hollands vriendinnetje thuis bleef lunchen, kreeg ze een wit broodje met aardbeien en suiker. „Ik wist niet wat me overkwam: een stuk fruit op brood! Dat klopte niet. Ik durfde geen nee te zeggen, heb het stilletjes opgegeten. Maar het was pure Hollandse gekkigheid. Een cultuurshock!”

Esmeralda Holman

Het geeft volgens Benning wel aan wat hij nog een beetje mist bij de inzendingen: puur Hollands voedsel. „Waar zijn de boterhammen met pindakaas? Waar is de haring, de drop?” Al moet hij toegeven dat Esmeralda Holman met Eet in Holland behoorlijk haar best heeft gedaan. „Bloemkool, asperges, Delfts blauw, tulpen…” Gladkova: „Alles in de kleuren van de Nederlandse vlag.” Benning: „Appeltaart, witlof, poffertjes… Ze heeft van alles bij elkaar gezocht en toen dacht ze: shit, nu nog een foto. Weet je wat: ik maak er een zoekplaatje van. Het is bijna een schilderij uit de middeleeuwen geworden…” Gladkova: „…Toen ze het perspectief nog niet hadden ontdekt.” Benning: „Hij is lekker plat. Maar ik vind de compositie wel aantrekkelijk. Ze heeft er veel moeite voor gedaan. Ik zet deze bij mijn favorieten!”

Rembrandt

Over favorieten en schilderijen gesproken: Asperges van Ursula staat bij allebei hoog genoteerd. Benning: „Dit is iemand die het echt kan. Prachtig uitgelicht.” Gladkova: „Het geeft een Rembrandt-achtig gevoel.” Benning: „Vorm en inhoud komen hier mooi samen.” Gladkova: „Leuk, dat hedendaagse jasje van plastic met zo’n ouderwets touwtje eromheen.” Benning: „Maar eigenlijk toch ook wel een beetje braaf. Bijna té mooi. Het toont geen ballen.” Gladkova lacht. En zwijgt.

Ursula

Deze maand wil NRC in beeld brengen hoe en wat Nederland anno 2019 eet. Inzenden en stemmen kan tot 28 juni 17:00 uur op nrc.nl/fotowedstrijd.