Snel zoekt EU-bondgenoten kerosinetaks

Duurzaam vliegen Naast een vliegtaks denkt staatssecretaris Menno Snel ook al aan een nieuwe belasting op kerosine.

De inkt van het wetsvoorstel voor de vliegtaks is nog niet droog, of staatssecretaris Menno Snel (Financiën, D66), zet vol vertrouwen een volgende stap. Naast een belasting van 7,05 euro bovenop de ticketprijs wil hij ook vliegtuigbrandstof belasten. De bewindsman presenteerde het plan donderdag op een internationale conferentie in Den Haag.

Daar maakt de dagvoorzitter een quiz van de belastingkwestie: ‘Wat is de beste optie voor luchtvaartbelasting?’ De afgezanten van de Europese lidstaten grijpen naar hun telefoon. 10 procent kiest voor een vliegtaks, 27 procent voor kerosinebeprijzing, 19 procent voor het Emission Trade System, de handel in uitstootrechten. De overige 44 procent gaat voor van alles een beetje.

Eigenlijk gaat de conferentie over de diverse opties voor luchtvaartbelasting, maar donderdag wordt duidelijk dat gastheer Menno Snel aanstuurt op kerosinebeprijzing. In een interview met NRC heeft de staatssecretaris die dag al een voorzet gegeven. Het Verdrag van Chicago – dat tot nu toe een kerosinetaks in de weg leek te staan – is volgens hem gemakkelijk te omzeilen.

Dus zoekt Snel Europese bondgenoten voor zijn plan, samen met de Zweedse minister van Financiën Magdalena Andersson. Wie daarvoor in aanmerking komen? Snel kijkt even naar Andersson. „Dat weet ik echt nog niet. In ieder geval Zweden.”

Onder andere Zweden, Engeland, Frankrijk en Italië heffen nu belasting op vliegtickets. Het ligt voor de hand dat Snel en Andersson in die groep de zoektocht naar medestanders zullen beginnen.

Op de conferentie zal dat in ieder geval nog niet officieel gebeuren. Snel: „Ik wil hier vooral het idee van vliegbelasting handen en voeten geven.” Andersson vult aan: „Discussies moeten eerst plaatsvinden op technisch niveau. Daarna is het pas aan de politiek om plannen te maken.”

Toch is de bijeenkomst in Den Haag strategisch gepland. Door het onderwerp nu aan te kaarten, hoopt Snel het direct op de agenda te kunnen zetten als binnenkort de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie aantreedt.

De vraag blijft hoe die belasting georganiseerd wordt. Snel houdt vast aan een Europa-brede kerosinetaks, maar de kans daarop is – vanwege de vereiste unanieme instemming van lidstaten – klein.

Andersson is realistischer. „Het is ontzettend moeilijk om Europese belastingwetgeving door het parlement te krijgen. Het is een mogelijkheid, maar ik geef liever de voorkeur aan overeenkomsten tussen losse lidstaten.”