Kabinet: luchtvaartsector kerosinetaks laten betalen

Brandstofbelasting De vervuiler moet betalen, ook in de luchtvaart, zegt staatssecretaris Menno Snel (Financiën, D66). Hij legt drie opties voor.

Opstijgend vliegtuig bij Rotterdam.
Opstijgend vliegtuig bij Rotterdam. Marten van Dijl/ANP

Het kabinet streeft naar een heffing op kerosine voor vluchten binnen Europa. Met deze accijns draaien de vervuilers op voor de kosten van klimaatschade. Dat zegt staatssecretaris Menno Snel (Financiën, D66) in een interview in NRC. Snel ontvangt deze donderdag en vrijdag bewindslieden en beleidsmakers uit heel Europa om te spreken over luchtvaart en beprijzing. Nederland wil hierin vooroplopen.

Vliegtuigbrandstof wordt niet belast vanwege een verdrag uit 1944. Volgens Snel zijn er echter mogelijkheden om dit verdrag te omzeilen voor vluchten binnen de EU. „We zetten dit zo hoog mogelijk op de agenda van de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie.”

Op de conferentie in Madurodam wil Snel drie opties bespreken om de luchtvaartsector te laten betalen voor uitstoot van schadelijke stoffen en geluidhinder. De eerste optie is een tickettaks, die bij voorkeur door de hele Europese Unie wordt ingevoerd. Als dat niet lukt, voert Nederland per 1 januari 2021 een nationale tickettaks van 7 euro per vertrekkende passagier in.

Optie twee is accijns op kerosine, in te voeren via bilaterale afspraken.

Ten slotte denkt Snel ook aan een btw-heffing op kerosine.

Luchtvaartmaatschappijen verzetten zich tegen invoering van een nationale tickettaks. Ze vrezen concurrentienadeel en verlies van banen. De maatschappijen willen dat de opbrengst besteed wordt aan verduurzaming, bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van zuiniger vliegtuigen en alternatieve brandstof.

Bovendien, zegt de luchtvaartsector, betaalt de luchtvaart wel degelijk milieuheffingen. Er is de Europese emissiehandel EU ETS, vanaf 2021 geldt het mondiale compensatieprogramma CORSIA, Schiphol hanteert vliegtuigafhankelijke servicetarieven. Snel: „Het is prachtig dat ze dat doen, maar het is niet voldoende. ETS gaat alleen over CO2, CORSIA is de eerste periode vrijwillig, de havengelden van Schiphol zijn geen belasting.”

Opinie pagina 19Interview Menno Snel pagina E2-3